NOW 3.0: Veranderingen per 1 oktober 2020

Het kabinet verlengt de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW) per 1 oktober 2020, met drie tijdvakken, tot 1 juli 2021. NOW 3.0 maakt het mogelijk voor bedrijven om beter in te kunnen spelen op de nieuwe economische situatie. Het doel van de regeling blijft het ondersteunen van bedrijven. Daarnaast is het belangrijk dat bedrijven en werknemers zich aanpassen aan de huidige economische situatie. De tegemoetkoming aan bedrijven voor loondoorbetaling wordt in stappen afgebouwd. Tegelijk komt er ruimte voor werkgevers om de loonsom te laten dalen zonder dat dit ten koste gaat van de subsidie.

Belangrijkste wijzigingen t.o.v. de huidige NOW 2.0 regeling

Hieronder volgen de drie belangrijkste wijzigingen t.o.v. de huidige NOW 2.0 regeling:

1. Het percentage omzetdaling gaat omhoog

In het eerste tijdvak (1 oktober 2020 tot 1 januari 2020) komen bedrijven met een omzetdaling van ten minste 20% in aanmerking voor steun. Vanaf januari 2021 moet er sprake zijn van een omzetdaling van ten minste 30%.

2. Het percentage vergoeding voor de loonkosten wordt afgebouwd

In NOW 2.0 was dit vergoedingspercentage 90%. Dit wordt per tijdvak van drie maanden afgebouwd van 80%, naar 70%, naar 60%. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de loonsom geleidelijk te laten dalen met 10%, 15% en 20% zonder dat dit ten koste gaat van de subsidie Het vergoedingspercentage wordt per tijdvak langzaam afgebouwd. Die afbouw ziet er als volgt uit:

  • In het eerste tijdvak - vanaf 1 oktober 2020 - bedraagt het maximale vergoedingspercentage 80%
  • in het tweede tijdvak – vanaf 1 januari 2021 - bedraagt het percentage 70%
  • in het derde tijdvak – vanaf 1 april 2021 – bedraagt het vergoedingspercentage 60%.

Tegelijkertijd wil het kabinet werkgevers met langdurig omzetverlies de ruimte bieden een deel van de loonsom te laten dalen, zonder een verlaging van de subsidie. Het vrijstellingspercentage (het percentage dat de werkgever de loonsom kan laten dalen zonder gevolgen voor de hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten) voor de loonsom loopt op van 10% in het eerste tijdvak, 15% in het tweede tijdvak tot 20% in het derde tijdvak.

Deze daling van de loonsom kan op verschillende manieren tot stand komen. Denk hierbij aan het aanhouden van minder personeel door natuurlijk verloop, maar ook door het vragen van een loonoffer aan het personeel. Individuele afspraken over het loon zijn niet gekoppeld aan de aanvraag van de subsidie.

Let op, want in het geval van een vrijwillig loonoffer is nog steeds instemming van de werknemer nodig, omdat arbeidsvoorwaarden niet eenzijdig door de werkgever mogen worden aangepast.

3. Verlaging van maximaal te vergoeden loon per werknemer

Het maximaal te vergoeden loon per werknemer zal in het derde tijdvak (1 april 2021 tot 1 juli 2021) worden verlaagd naar maximaal één keer het dagloon.

Het maximaal te vergoeden loon per werknemer zal in de eerste twee tijdvakken (1 oktober 2020 tot 1 maart 2021) gelijk zijn aan de NOW 1.0 en NOW 2.0. Deze is vastgesteld op maximaal twee keer het dagloon. In het derde tijdvak (april 2021 tot 1 juli 2021) zal het maximaal te vergoeden loon worden verlaagd naar maximaal één keer het dagloon. Daarmee komt de situatie tijdens het laatste tijdvak meer op een lijn met de gebruikelijke sociale zekerheid.

Behoud van banen en werkgelegenheid

De NOW regeling heeft twee doelen:

  • Ten eerste biedt de regeling bedrijven ondersteuning om de coronacrisis te overbruggen. Dit alles met als doel de werkgelegenheid zo veel mogelijk behouden.
  • Ten tweede biedt de regeling bedrijven de mogelijkheid om zich voor te bereiden op de nieuwe economische situatie.

Het is ondoenlijk om álle werkgelegenheid te behouden. Daarom is besloten door het kabinet om de vergoedingspercentages in loonkosten geleidelijk aan af te bouwen, en ruimte te bieden om de loonsom te laten dalen zonder dat dit tot uiting komt in de hoogte van de subsidie. De NOW is onderdeel van een omvangrijk steun- en herstelpakket waarin het kabinet ook geld beschikbaar stelt voor scholing en van-werk-naar-werk. Dit geeft samen werkgevers en werknemers de ruimte om de bedrijfsvoering aan te passen.

Wie komt in aanmerking voor NOW 3.0?

Voor deelname aan NOW 3.0 per 1 oktober 2020 maakt het niet uit of u eerder wel of niet hebt deelgenomen aan NOW-regelingen. In het eerste tijdvak geldt de regeling voor alle werkgevers met een (verwacht) omzetverlies van ten minste 20%, als zij verder ook aan de voorwaarden voldoen. Vanaf het tweede tijdvak (1 januari 2021) wordt dit verhoogd naar 30%.

Wanneer NOW 3.0 aanvragen?

Vanaf 16 november 2020 is het mogelijk om een aanvraag in te dienen bij het UWV voor de NOW 3.0 te doen. Daarbij kan de werkgever met terugwerkende kracht een aanvraag indienen voor het eerste tijdvak (1 oktober tot en met 31 december). Het tweede tijdvak loopt van 1 januari 2021 tot en met 31 maart 2021 en het derde tijdvak loopt van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021. Voor elk tijdvak kan een werkgever besluiten om wel of geen aanvraag te doen.

Reorganisatie en bedrijfseconomisch ontslag

Reorganisatie en daarmee samenhangend bedrijfseconomisch ontslag is vaak een lastig onderwerp voor de zakelijke klant. Afgelopen juni 2020 heeft DAS een webinar georganiseerd rond dit thema. Kijk hier een deel van het webinar terug waarin de jurist van DAS uw relatie meeneemt in de mogelijkheden van bedrijfseconomisch ontslag in relatie tot de NOW regeling.

DAS helpt de werkgever om alles goed te regelen tijdens het afscheid nemen van een werknemer

Onze juridisch adviseurs met diepgaande kennis over ontslag, contracten en vaststellingsovereenkomsten staan klaar om uw zakelijke klant te helpen. Benieuwd naar de mogelijkheden en oplossingen? Laat uw relatie dan contact opnemen met DAS. Samen kijken we naar de mogelijkheden.

Juridische hulp

Verzekerd en juridische hulp nodig?

Neem contact op met onze Juridische Adviesdesk, bereikbaar op 020 - 651 8815 of ga naar adviseurs.das.nl

Niet verzekerd en juridische hulp nodig?

Bel voor een gratis adviesgesprek met de MKB Adviseur op 088 - 327 98 83 of kijk hier: https://www.das.nl/ondernemer/personeel/ontslag

Communicatie

We hebben diverse communicatiemiddelen ontwikkeld die u helpen in de advisering. Ook kunt u deze informatie delen met uw zakelijke relatie.

Daarnaast hebben we diverse blogs , advieskaarten en e-papers klaar staan. Wilt u deze bekijken? Klik dan hier.

Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.