Checklist voor starters
In Nederland houden we van ondernemen en de laatste jaren zijn er steeds meer bijgekomen. Bij het opzetten van een eigen bedrijf komen veel dingen op je af. Om focus aan te brengen hebben we een checklist opgesteld. Daarmee kun je stappen doorlopen om een succesvol bedrijf te starten.
Schrijf een strategie en verken de markt
Voordat je een bedrijf opzet, is het van belang dat je de markt waarin je wilt opereren verkent. Is er echt behoefte aan de dienst of product? Waarmee onderscheid je je van anderen? Waar bevindt je doelgroep zich, hoe gaan zij je vinden, hoe gaat jij hen bereiken? In welke branche ga je opereren? Met welke trends moet je dan rekening houden? Is die branche en markt stabiel? Wat doen jouw concurrenten en gaat het goed? Via de handelsregisters van de Kamer van Koophandel kun je bijvoorbeeld inzicht krijgen in de omzet van anderen. Vergeet ook geen vragen te stellen aan je beoogde doelgroep. Probeer met zo veel mogelijk van hen te spreken om een realistisch beeld te krijgen van hun behoeftes, zodat jij daar op in kunt spelen.
Check de benodigde financiële middelen
Nadat je een strategie hebt geschreven is het tijd voor de volgende stap: het schrijven van een financieel plan. Hierin kijk je naar de middelen die je nodig hebt en hoeveel dat gaat kosten. In een financieel plan probeer je vragen te beantwoorden zoals wat voor bedrag je nodig hebt om te starten, hoe je de onderneming gaat financieren, hoeveel winst je verwacht te behalen in drie jaar tijd, wat de verwachte kosten, inkoop en omzet zijn, hoeveel je jezelf wilt uitbetalen. Met antwoorden op deze vragen zie je of jouw onderneming financieel haalbaar is.
Schrijf een ondernemingsplan
Het schrijven van een ondernemingsplan helpt bij het bereiken van betere resultaten. Een ondernemingsplan geeft helderheid en dwingt tot nadenken over positieve- en negatieve scenario’s. In een ondernemingsplan wordt traditioneel aandacht besteed aan concurrenten, obstakels, bedreigingen, kansen, sterktes en zwaktes. In combinatie met het eerder genoemde financiële plan, ben je in staat een realistisch beeld te scheppen van jouw bedrijf.
Kies een passende rechtsvorm
Verdiep je in de rechtsvormen en kies een rechtsvorm die bij jou en je bedrijf past. In Nederland zijn er verschillende rechtsvormen waar je uit kunt kiezen. Elke vorm heeft voor- en nadelen. Zo vragen sommigen om een startkapitaal, maar ben je bij andere vormen weer privé aansprakelijk voor verlies.
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Wanneer je een bedrijf start, is inschrijven bij de Kamer van Koophandel verplicht. Wanneer je je inschrijft in het register, kan het zijn dat er om een notariële akte wordt gevraagd. De akte wordt opgesteld door een notaris en hierin staan juridische afspraken en doelen beschreven. Daarbij wordt automatisch bij de Belastingdienst aangegeven dat je een bedrijf bent gestart.
Administratie onderhouden en een zakelijke rekening openen
Administratie bestaat uit alle bedrijfsgegevens die je zowel digitaal als op papier hebt vastgelegd. Administratie bijhouden is misschien niet het leukste aan ondernemen, maar wel verplicht. Het kan je ook veel vertellen over jouw onderneming. Het brengt inzicht in de vorm van resultaten, kosten en winst. Het schrijven van een goede factuur en een duidelijke offerte is hierbij van groot belang. Zonder juiste gegevens van bijvoorbeeld facturen, kun je jouw omzetbelasting niet invullen of aanspraak maken op voordelige regelingen of geld terugvragen.
Wanneer je een eigen bedrijf start, is het slim om een zakelijke rekening te openen. Het zorgt ervoor dat jouw privé- en zakelijke geldstromen niet door elkaar gaan lopen. Het geeft een duidelijker inzicht voor je administratie. Daarnaast vraagt de Belastingdienst om inzage, wanneer je dit zonder zakelijke rekening doet, kan de Belastingdienst dus ook in je privé-rekening kijken. Een zakelijke rekening staat professioneler op facturen, maar biedt ook allerlei voordelen in de vorm van workshops, netwerkbijeenkomsten en sparsessies. Ook bieden banken vaak starter deals, waardoor je bijvoorbeeld het eerste jaar geen kosten kwijt bent aan vaste kosten en transacties.
Voldoe aan de wettelijke eisen
Om een legaal bedrijf op te zetten zul je aan juridische regels moeten voldoen. Het is belangrijk dat je je hier aan houdt. Houd rekening met de naam die je kiest, vraag advies bij eventuele brancheverenigingen, gespecialiseerde instanties en stel contracten en voorwaarden op om de privacy van jezelf en anderen te beschermen en belastingen op de juiste manier af te handelen.
Regel algemene voorwaarden en verzekeringen
Algemene voorwaarden worden vaak getypeerd als de kleine lettertjes van bedrijven, waarmee zij zich kunnen beschermen. Algemene voorwaarden kunnen tijd besparen omdat het kan dienen als een standaard overeenkomst tussen partijen. Het voorkomt risico’s aan beide kanten, het bepaalt op welke manier afspraken moeten worden nagekomen en algemene voorwaarden zorgen ervoor dat niet-wettelijk bepaalde zaken netjes kunnen worden afgehandeld.
Bij het opstellen van de algemene voorwaarden is het belangrijk in het achterhoofd te houden wat voor soort bedrijf je hebt. Bij het opstellen van algemene voorwaarden is het ook slim om je bedrijf tegelijkertijd te verzekeren. Hoewel je je op veel kunt voorbereiden, kunnen er altijd onvoorziene situaties ontstaan. Dit kan in de vorm van bijvoorbeeld waterschade en diefstal, maar ook ongevallen en ziekte. Informeer en vergelijk om een passende verzekering te vinden en let daarbij ook op de algemene voorwaarden vanuit de verzekeraar.
Heeft deze informatie je geholpen?
We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.