blog
Woning opgeleverd? Jouw klanten bepalen zelf moment van laatste betaling
De nieuwbouwwoning wordt opgeleverd. Als aannemer ben je blij dat het moment daar is, net als de toekomstige bewoners natuurlijk. Maar daarmee krijg je nog niet direct al het geld waar je recht op hebt. Je klanten kunnen namelijk gebruikmaken van het opschortingsrecht. Hoe zit dat?
Wat is het opschortingsrecht?
Jouw klanten kunnen bij de oplevering van hun nieuwbouwwoning vijf procent van het bouwbedrag, ofwel aanneemsom, in depot geven bij de notaris. Dit opschortingsrecht geeft ze de tijd om eventuele problemen te signaleren. Met die vijf procent van de aanneemsom heeft jouw klant een stok achter de deur: die dwingt jou als aannemer om die problemen eventueel op te lossen.
Dit is toch al het geval?
Klopt. Het opschortingsrecht bestaat al langer dan vandaag. Tot nu toe is het zo dat de notaris het bedrag aan jou als aannemer automatisch uitbetaalt, drie maanden na de oplevering.
Wat is er nieuw?
Er is nu een nieuwe wet: de Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb). Nieuw is dat de notaris het geld pas uitkeert, nadat de klant daarmee heeft ingestemd. De laatste vijf procent van de aanneemsom wordt dus niet meer automatisch aan je uitbetaald, drie maanden na de oplevering.
Wat moet je als aannemer doen volgens de nieuwe Wet kwaliteitsborging bouw?
Je moet je klant wijzen op het opschortingsrecht. Dat moet je jouw klant uiterlijk in de tweede maand na de oplevering schriftelijk melden. Dat betekent dus dat je klant de vijf procent van de aanneemsom, of een deel daarvan, bij de notaris kan wegzetten. Zo schort jouw klant dat deel van de betaling dus op. En die moet nu daarover zelf een beslissing nemen om dat vrij te geven. De notaris zelf geeft het depot dus niet meer automatisch vrij.
Waarom is deze nieuwe regel er eigenlijk?
Je klant wordt proactief gewezen op diens recht om een deel van de betaling achter te houden. Zo heeft die een stok achter de deur om jou als aannemer te dwingen eventuele laatste problemen op te lossen.
Wat betekent dit voor de notaris?
De notaris mag er niet meer van uitgaan dat het depot na drie maanden automatisch vrijkomt. Die moet wachten op de actieve goedkeuring van jouw klant. De notaris kan zelf je klanten vragen of zij gebruik willen maken van hun opschortingsrecht.
Wat betekent dit voor jou als aannemer?
Als aannemer moet je jouw klanten erop wijzen dat zij het openstaande deel van de aanneemsom langer dan drie maanden bij de notaris in depot kunnen houden. Dit moet per brief gebeuren en binnen de eerste of tweede maand na oplevering. Daarin informeer je de klant over het opschortingsrecht. Ook moet daarvan een kopie(afschrift) naar de notaris zodat ook die op de hoogte is dat je de klant geïnformeerd hebt.
Wat betekent dit voor jouw klanten?
Jouw klanten bepalen dus nu of de notaris de laatste vrij procent van de aanneemsom vrijgeeft. Dat doen ze als er geen gebreken meer zijn. Jouw klanten moeten zelf het initiatief nemen om het depot vrij te geven. De notaris doet dat niet meer automatisch zelf. Deze nieuwe regel geldt vanaf 1 januari 2024.
Bas Altena
Ik ben sinds 2017 werkzaam als advocaat. Ik ben gespecialiseerd in vastgoedgerelateerde zaken en heb ruime proceservaring.
Meer artikelen van Bas Altena