veelgestelde-vragen

Energiecontracten onder vuur: vier vragen en antwoorden

3 min leestijd13 nov 2021

Het is hot news: de gasprijs die door het dak gaat. Hoewel de prijs ten opzichte van de laatste dagen weer iets gedaald is, gaan consumenten en bedrijven het flink in hun portemonnee voelen. Maar ook sommige energieleveranciers raken hierdoor in de problemen. Zij moeten gas duurder inkopen. Bij DAS krijgen we vooral vragen over vaste contracten met nog een looptijd die worden omgezet naar variabele contracten en consumenten de nieuwe tarieven moeten betalen. Maar mag dat eigenlijk wel?

Sjaak Drinkenburg

jurist

Bekijk meer

En wat gebeurt er als je energieleverancier failliet gaat? Wat gebeurt er als je als consument de energierekening niet meer kunt betalen? Die laatste vraag beantwoordde ik bij EditieNL In dit blog zet ik nog een aantal vragen en antwoorden voor je op een rij.

1.Kan mijn energiecontract eenzijdig worden opgezegd door mijn energieleverancier?

Sommige leveranciers zeggen de energiecontracten eenzijdig op omdat zij in de financiële problemen raken door de hoge gasprijs. Dat mag in principe niet. Een energiecontract kan alleen eenzijdig worden opgezegd als voortzetting van het contract onredelijk en onaanvaardbaar is. Het is aan de rechter om dit te toetsen.

2.Kan ik worden afgesloten als ik mijn energierekening niet betaal?

Als je de rekening niet kunt betalen, doe je er goed aan dit zelf direct bij de energieleverancier te melden. Als je goed kunt onderbouwen waarom je de rekening niet kunt betalen, denken leveranciers vaak mee en treffen ze als dat kan een betalingsregeling. Als je een langere tijd in financiële nood verkeert en schulden hebt, kun je dit het beste melden bij de gemeente waar je staat ingeschreven. Mogelijk kom je in aanmerking voor schuldsanering.

Een energieleverancier mag je niet zomaar afsluiten als je een rekening niet hebt betaald. Pas als je na herhaaldelijk waarschuwen niet hebt gereageerd, ook niet op de waarschuwing van de netbeheerder, kan de toevoer worden afgesloten. Als er sprake is van bijzondere omstandigheden, zoals ziekte of extreme kou, dan mag de toevoer niet worden gestopt.

3.Kan mijn energieleverancier mijn energieprijs tussentijds verhogen?

Meestal passen de energieleveranciers in januari en juli hun tarieven aan. Bij variabele contracten is dat toegestaan. Je hebt immers geen vaste prijsafspraak. Dit is anders als je de prijs voor een aantal jaren hebt vastgezet. Als er sprake is van een extreem hoge gasprijs kan dat worden gezien als een bijzondere omstandigheid. Als dat zo is, mag de leverancier, ook bij een vast contract, eenzijdig aanpassingen doorvoeren. Hoe hoog de gasprijs moet zijn voordat er sprake is van een bijzondere omstandigheid valt niet te zeggen en zal door een rechter beoordeeld moet worden.

Past je energieleverancier de prijs aan terwijl je die hebt vastgezet voor een aantal jaren? Dan kun je daarover klagen bij je leverancier. Van belang is dan om te checken wat er precies is afgesproken en wat hierover in de overeenkomst en in de algemene voorwaarden staat vermeld.

4.Waar heb ik recht op als mijn energieleverancier failliet gaat?

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan niet ingrijpen in de financiën van een bedrijf, maar kan wel de vergunning intrekken als de leveringszekerheid in het geding is. De ACM moet er dan voor zorgen dat je bij een andere leverancier wordt ondergebracht. Meestal betaal je termijnen vooruit en die betalingen ben je dan vaak wel kwijt. Een faillissement van een leverancier kan dus nadelige financiële gevolgen hebben voor consumenten en bedrijven, bijvoorbeeld als zij nog geld tegoed hebben, of omdat zij meer moeten gaan betalen bij een andere leverancier na de verdeling.

De roep om ingrijpen door de overheid wordt groter. De overheid zelf denkt na over een oplossing voor het probleem. Demissionair minister Hoekstra heeft al gezegd dat het Kabinet verdere maatregelen bestudeert om het verlies aan koopkracht door de stijgende energierekening te compenseren. Hier is het laatste dus zeker niet over gezegd.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.


jurist

Sjaak Drinkenburg

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

Ook interessant voor je

Dit moet je weten als klant van het failliete Stella
14 nov 20242 min leestijd

Dit moet je weten als klant van het failliete Stella

Hoe zit het als je een fiets hebt besteld en betaald en de leverancier is failliet verklaard? Wat moet je dan doen? Wij leggen het uit in ons blog.

Hier moet je op letten bij verleidelijke verkooppraatjes
05 nov 20243 min leestijd

Hier moet je op letten bij verleidelijke verkooppraatjes

Als ondernemer of consument kun je telefonisch of fysiek te maken krijgen met verkopers die je proberen te verleiden om contracten af te sluiten onder valse voorwendselen. Deze praktijken kunnen je veel geld en stress kosten. Tips om niet in de val te lopen.

Plagiaat met AI door studenten: wat zijn de gevolgen?
12 sep 20243 min leestijd

Plagiaat met AI door studenten: wat zijn de gevolgen?

In het huidige digitale tijdperk speelt Artificiële Intelligentie (AI) een steeds grotere rol in ons dagelijks leven, inclusief het onderwijs. Hoge scholen en universiteiten hebben echter verschillende benaderingen als het gaat om het gebruik van AI door studenten. Landelijke richtlijnen kunnen helpen om duidelijkheid te scheppen en een eerlijk speelveld te creëren voor alle studenten.

Item 1 - 3 uit 3