Mijn klant is ontevreden over het geleverde product

Is je klant niet tevreden over een geleverd product en meldt die dat binnen de herroepingstermijn? Dan mag je klant zonder reden de aankoop annuleren. Je bent dan verplicht het product terug te nemen en het aankoopbedrag terug te betalen. Het is ook wettelijk verplicht om de klant op dit herroepingsrecht te wijzen. Het herroepingsrecht geldt voor producten en diensten die zijn gekocht op afstand. Lees meer over het herroepingsrecht.

Mijn klant heeft schade door een kapot product

Ziek worden door een magnetronmaaltijd, letselschade door een ontplofte laptop of schade door het inslikken van kleine onderdelen: voor schade die ontstaat door een gebrekkig product, ben jij als producent verantwoordelijk. Ontdek alles over productaansprakelijkheid.

Mijn klant is niet tevreden en betaalt niet

Het is erg vervelend als je klant niet (op tijd) betaalt. Gelukkig bestaan er verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je klant tóch de rekening betaalt. Bekijk meer over hulp bij niet-betalende klanten.

Mijn klant is ontevreden en heeft een klacht ingediend

Krijg je van een klant een klacht over een door jou geleverd product of geleverde dienst – én word je in gebreke gesteld? Besteed hier dan meteen aandacht aan en ga na of de klacht terecht is.

Is de klacht van de klant terecht? Dan ben je verplicht de schade kosteloos herstellen of vervangen binnen de door de klant gestelde redelijke termijn. Dit herstel of deze vervanging moet je uitvoeren zonder dat de klant daarvan al te veel overlast ervaart. Als herstel of vervanging niet mogelijk is, kun je wellicht een financiële compensatie afspreken.

Vind je de klacht na de beoordeling niet terecht? Dan kun je dit het beste schriftelijk en onderbouwd aan de klant mededelen. Gebruik onze gratis voorbeeldbrief om te reageren op de ingebrekestellingsbrief van je klant.

Mijn klant geeft aan dat hij zijn product niet ontvangen heeft

Je klant heeft je product niet ontvangen en geeft dat bij je aan. Je kunt dan het beste eerst contact opnemen met het bedrijf dat je product vervoert en afgeleverd zou moeten hebben bij de klant. Zij kunnen vaak aangeven of het product is afgeleverd, op welk adres en of er voor ontvangst getekend is. Als je klant het product écht niet heeft ontvangen, dien je deze opnieuw te leveren.

Ben ik ver­plicht om geld te­rug te ge­ven aan een ontevreden klant?

Schriftelijke ingebrekestelling

Als een klant niet tevreden is, zal die je eerst in gebreke moeten stellen. Dat betekent dat die je schriftelijk en gemotiveerd laat weten dat die ontevreden is. Bovendien moet die je een redelijke termijn geven om de afspraken alsnog na te komen. Bijvoorbeeld door het product te laten repareren.

Herstel

Is herstel mogelijk? Dan is dat een goede oplossing. Als dit naar verhouding te veel kost, mag je het product ook vervangen.

Verzuim

Maak je geen gebruik van de mogelijkheid tot herstel? Dan ben je in verzuim. Je klant mag de overeenkomst ontbinden en heeft recht op geld terug. Er moet dan uiteraard wel vast staan dat het product of je werk niet aan de afspraken voldeed.

Moet ik betalen als een klant mijn werk laat herstellen door een derde partij?

Als je in verzuim bent, heeft je klant ook het recht een andere partij in te schakelen en de kosten op jou te verhalen. Dit mag alleen als die jou ook de kans heeft gegeven de afspraken alsnog na te komen.

Heb je een vraag over het conflict met je klant?

Je kunt ons altijd even bellen voor vragen of advies.
Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 829.
Ben je wel verzekerd? Bel dan 020 651 7517.

Zo helpen we je

Reageren op ingebrekestelling

  • Als je klant je in gebreke stelt
  • Stel direct online op
  • Gratis voorbeeldbrief

Beoordeling van je situatie

  • Jurist beoordeelt je kansen
  • Snel inzicht in je situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over je opties
  • Strategisch juridisch advies

Onderhandelen en bemiddelen

  • Als amicaal overleg niet helpt
  • Beoordeling kans van slagen
  • Zeker van maximaal resultaat
  • Ervaren jurist: betere deal
V.a. 1.069,-
Item 1 - 3 uit 3
Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.