Ingebrekestelling: hoe werkt dat?
Ben je niet tevreden met een geleverde aankoop of dienst? Of is je leverancier de gemaakte afspraken niet nagekomen? Voordat je juridische stappen neemt, is het belangrijk om een officiële ingebrekestelling te sturen. Ontdek wat een ingebrekestelling precies is en hoe je die kunt opstellen.
Wat is een ingebrekestelling?
Met een ingebrekestelling stel je jouw leverancier officieel een ultimatum. Je geeft aan dat die de gemaakte afspraken niet nagekomen is en geeft nog één kans om ze alsnog na te komen. Doet die dit niet? Dan onderneem je actie. Wees zo concreet mogelijk in je ingebrekestelling. Beschrijf welke afspraken jullie samen hebben gemaakt en geef aan op welk punt de leverancier is tekortgeschoten. Beschrijf ook welke oplossing je van de leverancier verwacht en binnen welke termijn.
Ingebrekestelling en termijnen
Een andere belangrijke tip: noem altijd een redelijke termijn in je ingebrekestelling. Op die manier geef je de leverancier nog even de tijd om met een passende oplossing te komen. Voor de leverancier geeft het ook duidelijkheid.
Informeer de leverancier dat je wilt dat die de overeenkomst alsnog nakomt en gun een redelijke termijn om aan die verplichting te voldoen. Meestal is dat 14 dagen, maar soms langer. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling.
Aangetekende ingebrekestelling per post of per e-mail
Je kunt een ingebrekestelling per post of per e-mail sturen. Het is wel belangrijk dat je kunt aantonen dat jouw brief ook daadwerkelijk is ontvangen. Het is daarom slim om je ingebrekestelling aangetekend te versturen (dit kan per post én per e-mail). Stel je brief hier zelf op.
Verzuim zonder ingebrekestelling
Weigert je leverancier om mee te werken nadat je diegene in gebreke hebt gesteld? En is de termijn die je hebt gesteld, verstreken? Dan is er sprake van verzuim. Als de leverancier verzuimt om een oplossing te vinden, heb je als schuldeiser het recht om vervolgstappen te nemen. Je kunt bijvoorbeeld de overeenkomst ontbinden of een schadevergoeding eisen. Ook als je nog geen ingebrekestelling hebt gestuurd, heb je onder bepaalde omstandigheden recht op ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding. Bijvoorbeeld als het nakomen van gemaakte afspraken niet meer mogelijk is.
Verjaringsstuitende ingebrekestelling
Als je leverancier blijft ontkennen dat er een probleem is en geen actie onderneemt, kan het jaren duren voordat er een oplossing komt. Hierdoor bestaat het risico dat de zaak verjaart en niet meer behandeld wordt na verloop van tijd. Gelukkig biedt een ingebrekestelling een oplossing: deze ‘stuit’ de verjaring. Met andere woorden, een ingebrekestelling zorgt ervoor dat de verjaringstermijn wordt stopgezet en opnieuw begint te lopen. Om dit te bewerkstelligen, is het raadzaam om de hulp van een advocaat in te schakelen. Die kan je hierbij ondersteunen en adviseren.
Wel of geen ingebrekestelling sturen?
Twijfel je of ingebrekestelling in jouw situatie nodig is? Wij helpen je graag met passend advies. Ook als je bij het opstellen van je ingebrekestelling graag juridische hulp wilt, kun je bij ons terecht. Vraag hier een gratis adviesgesprek aan.
Ingebrekestelling voorbeeld
Als je het lastig vindt om zelf een ingebrekestelling te schrijven, kan onze voorbeeldbrief je helpen. Natuurlijk kun je ook contact met ons opnemen voor advies en bijstand.
Reactie op ingebrekestelling
Heb jij je volgens een andere partij niet aan de afspraken gehouden? Dan kan die partij jou in gebreke stellen. Daar kun je op verschillende manieren op reageren. Bijvoorbeeld met deze voorbeeldbrief. Heb je liever advies bij de ingebrekestelling? Daar helpen we je graag bij. Vraag gratis een adviesgesprek met ons aan
Heb je een vraag over in gebreke stellen?
Je vragen over een ingebrekestelling mag je ons altijd bellen.
Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 842.
Ben je wel verzekerd? Bel dan 020 651 1715.
Zo helpen we je
Heeft deze informatie je geholpen?
We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.