blog

Prijzen van producten: geef wel echte kortingen

3 min leestijd26 nov 2024

Black Friday wordt steeds belangrijker voor (web)winkels. Bij het geven van kortingen is het heel belangrijk om eerlijk te zijn over de prijs en de korting, want daar gelden regels voor.

Tim van Santen

advocaat

Bekijk meer

Op grond van een Europese richtlijn zijn in 2022 de regels voor nepkortingen aangescherpt. Een verkoper mag niet meer korte tijd de prijs van een product of dienst verhogen om vervolgens deze prijs te verlagen, en dit dus onterecht als een aanbieding of aanzienlijke korting te presenteren.

De regels zijn op 1 januari 2023 verder verduidelijkt door het wijzigde ‘Besluit prijsaanduiding producten’. Deze regeling vult de wetgeving verder in, en verplicht ondernemers om duidelijk en ondubbelzinnig de prijzen van producten en diensten aan te geven. Dit betekent bijvoorbeeld dat de prijs inclusief BTW en eventuele andere kosten moet zijn. Het doel van de regeling is om consumenten te beschermen tegen misleidende prijsinformatie en oneerlijke handelspraktijken.

Aanbiedingen moeten ook echte aanbiedingen zijn

Een belangrijk aspect van het gewijzigde besluit is dat aanbiedingen ook daadwerkelijk aanbiedingen moeten zijn. Dit betekent dat als je een product aanbiedt met een korting, deze korting echt moet zijn. Het is dus niet toegestaan om een prijs eerst kunstmatig te verhogen om vervolgens een ‘korting’ aan te bieden die eigenlijk geen echte besparing oplevert.

30-dagenregel

Wat houdt de regel precies in?

Bij aankondigingen van kortingen moet de verkoper de laagste verkoopprijs aangeven die van toepassing was gedurende een periode, die niet korter mag zijn dan dertig dagen vóór de toepassing van de korting, de zogenoemde 30-dagenregel.

Deze 30-dagenregel geldt in principe voor alle producten. Er zijn wel een paar uitzonderingen. Zo mag de verkoper bij bepaalde soorten producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben, de verkoopprijs aangeven die meteen voorafgaand aan de korting gold. Als een product minder dan dertig dagen op de markt is, mag de verkoper, in afwijking van de 30-dagenregel, de laagste verkoopprijs aangeven in een door de verkoper te vermelden periode. Tot slot zijn stapelkortingen of progressieve kortingen onder voorwaarden ook toegestaan.

Naleven van besluit belangrijk

Het doel van de regeling is duidelijk: consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat de korting die ze krijgen, een echte korting is.

Als je nepkortingen geeft, dan kan dit worden beschouwd als een oneerlijke handelspraktijk. De consument zou de overeenkomst achteraf kunnen vernietigen, als hij kan aantonen dat hij de overeenkomst door deze nepkorting heeft gesloten. Daarnaast kun je een boete van de ACM (Autoriteit Consument en Markt) krijgen.

Aandachtspunten voor ondernemers

Als je online producten verkoopt, moet je met nog een aantal zaken rekening houden:

  • Als je reviews van consumenten op je site plaatst, moet je vertellen of en hoe je controleert dat deze reviews van consumenten zijn, die het product echt hebben gebruikt of gekocht.
  • Digitale platforms moeten nagaan en meedelen of de aanbieder van een product een consument of een handelaar is, of de Europese consumentenregels van toepassing zijn, en welke partij de verplichtingen uiteindelijk zal nakomen.
  • Digitale platforms, maar ook aanbieders van een online zoekfunctie, denk aan een vergelijkingssites, moeten aan de consument informatie verstrekken over de belangrijkste parameters ter bepaling van de rangschikking van een zoekopdracht.
  • Consumenten moeten worden geïnformeerd over het feit dat de prijs van een gepersonaliseerd aanbod, is vastgesteld aan de hand van geautomatiseerde besluitvorming.

Ik heb nog een tip voor ondernemers: kijk voor een overzicht van de toepasselijke regels in de Leidraad Bescherming online consument van de ACM.

Door deze regels serieus te nemen en eerlijk te zijn over je prijzen, kun je niet alleen juridische problemen voorkomen, maar ook het vertrouwen van je klanten winnen. En dat is uiteindelijk de basis voor een succesvolle onderneming.


advocaat

Tim van Santen

Sinds 2002 werk ik bij DAS. Eerst als jurist en sinds 2020 als advocaat. Ik ben daarnaast docent en geef les aan zowel beginnende als ervaren collega's. In 2015 rondde ik cum laude de postdoctorale Specialisatie Opleiding Gro...

Meer artikelen van Tim van Santen

Ook interessant voor je

Dit is waarom je de tekst op je bestelknop in webshop juist moet formuleren
25 nov 20244 min leestijd

Dit is waarom je de tekst op je bestelknop in webshop juist moet formuleren

Wat zijn de gevolgen van een bestelknop die niet aan de voorwaarden die de Europese rechter daaraan stelt, voldoet?

Kan ik stijgende kosten doorberekenen? Een checklist voor ondernemers
03 jul 20243 min leestijd

Kan ik stijgende kosten doorberekenen? Een checklist voor ondernemers

Als ondernemer, of je nu een zzp’er, mkb’er of een grote onderneming bent, is het onvermijdelijk dat je te maken krijgt met stijgende kosten. Maar waar moet je op letten als je je prijs wil verhogen en kan dat altijd?


 Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?
15 nov 20233 min leestijd

Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?

Als ondernemer wil je natuurlijk de geleverde producten niet kwijt zijn als ze niet betaald worden. Maar kun je dat voorkomen?

1 van 3