blog

Dit is waarom je de tekst op je bestelknop in webshop juist moet formuleren

4 min leestijd25 nov 2024

Wanneer je als ondernemer zaken doet met een consument, moet je zogenoemde essentiële informatie aan de consument verstrekken. In deze blog licht ik er graag een verplichting uit. Het gaat om de verplichting van een webwinkeleigenaar om het elektronische bestelproces op een zodanige wijze in te richten dat de consument pas een overeenkomst kan sluiten als hem op niet mis te verstane wijze duidelijk is gemaakt dat de bestelling met een betaalverplichting gepaard gaat.

Sanne Depmann

advocaat

Bekijk meer

Recent heeft de Hoge Raad zich op verzoek van de kantonrechter uitgelaten of een bepaalde bestelknop aan de eisen die de wet stelt voldoet. De casus luidt als volgt. Een consument heeft op de website van een grote webwinkel een aantal artikelen besteld. Ze heeft gekozen voor de optie “achteraf betalen” en heeft vervolgens geklikt op een knop met de tekst “bestelling plaatsen”. De bestelde producten zijn aan de consument geleverd, maar de consument heeft niet betaald. De webwinkelier is een gerechtelijke procedure bij de kantonrechter gestart met als inzet betaling door de consument. De consument is niet in de procedure verschenen. Dat betekent dat door haar geen verweer gevoerd is.

Toetsing door rechter of bestelknop duidelijk genoeg is

De kantonrechter moet toetsen of een ondernemer de consument voldoende essentiële informatie heeft gegeven. Daarom moest de kantonrechter nagaan of de tekst van de betreffende bestelknop voldoende duidelijk was voor de consument dat ze een betalingsverplichting aanging door op de bestelknop te klikken. De kantonrechter heeft de Hoge Raad om hulp gevraagd en een zogenoemde prejudiciële vraag gesteld om duidelijkheid te krijgen.

Tekst op bestelknop leidend

De Hoge Raad wijst de kantonrechter op Europese rechtspraak over de bestelknop. In deze rechtspraak heeft het Europese Hof van Justitie een strikte uitleg gegeven aan de zogenoemde bestelknopbepaling. De Europese rechter meent dat het bij de beoordeling van de juistheid van de bestelknop enkel en alleen aankomt op de tekst op de bestelknop zelf en niet op de informatie die in het voorafgaande bestelproces verstrekt is. De tekst op de bestelknop moet ondubbelzinnig zijn en een noodzakelijk verband oproepen met het ontstaan van een betalingsverplichting. Of dat in een specifiek geval zo is, moet volgens de Europese rechter worden bepaald aan de hand van de omgangstaal en de verwachtingen van de gemiddelde consument.

Oordeel Hoge Raad: bestelknop voldoet niet aan de eisen

De Hoge Raad oordeelde dat in de hierboven besproken casus niet aan de eisen die de Europese rechter aan de bestelknop verbindt, is voldaan. Volgens de Hoge Raad wordt zowel in de omgangstaal als door de gemiddelde consument niet noodzakelijkerwijs een verband gelegd tussen het online plaatsen van een bestelling en de verplichting om te betalen. Ofwel, uit de tekst van de bestelknop met te tekst “bestelling plaatsen” blijkt niet dat er betaald moet worden.

Gevolgen voor ondernemers als bestelknop niet aan wettelijke eisen voldoet

Wat is dan de consequentie van een bestelknop die niet voldoet aan de voorwaarden die de Europese rechter daaraan stelt? Dat is afhankelijk van de vraag of de consument in de procedure verschenen is of niet.

Consument niet verschenen in de procedure bij de rechter

Wanneer de consument niet in de procedure verschenen is, kan de rechter de overeenkomst alleen maar gedeeltelijk vernietigen en dus een korting toekennen op de koopprijs. In dit geval acht de Hoge Raad een korting van 33 procent op de koopprijs redelijk. Het is overigens niet gezegd dat iedere rechter een korting van 33 procent zal moeten toepassen. Die korting is slechts een richtlijn en het staat een rechter vrij om in een concreet geval een andere korting toe te passen.

Consument wel verschenen in de procedure bij de rechter

Wanneer de consument wel in de procedure is verschenen, moet de rechter de consument een keuze bieden tussen een algehele vernietiging van de overeenkomst of een gedeeltelijke vernietiging van de overeenkomst. In geval van algehele vernietiging moet de consument het product aan de ondernemer teruggeven en hoeft hij het niet te betalen. Bij gedeeltelijke vernietiging, mag de consument het product houden en dient hij de afgesproken prijs verminderd met een korting aan de ondernemer te betalen.

Controleer de tekst van je bestelknop

Heb je een webshop? Dan doe je er verstandig aan om de tekst van je bestelknop te controleren en indien nodig aan te passen in “bestellen en betalen”. Dit voorkomt dat je een product, dat wellicht al behoorlijk door de consument gebruikt is, terug moet nemen of genoegen moet nemen met een lager bedrag dan waarvoor het product normaal gesproken verkocht wordt.

advocaat

Sanne Depmann

Ik heb ruime (proces)ervaring op het gebied van contractenrecht en onderwijsrecht. Wat mij typeert, is mijn 'hands on'-mentaliteit. Ik ben doelgericht en praktisch, maar ga een juridische discussie zeker niet uit de weg,

Meer artikelen van Sanne Depmann

Ook interessant voor je

Prijzen van producten: geef wel echte kortingen
26 nov 20243 min leestijd

Prijzen van producten: geef wel echte kortingen

Black Friday wordt steeds belangrijker voor (web)winkels. Bij het geven van kortingen is het heel belangrijk om eerlijk te zijn over de prijs en de korting, want daar gelden regels voor.

Kan ik stijgende kosten doorberekenen? Een checklist voor ondernemers
03 jul 20243 min leestijd

Kan ik stijgende kosten doorberekenen? Een checklist voor ondernemers

Als ondernemer, of je nu een zzp’er, mkb’er of een grote onderneming bent, is het onvermijdelijk dat je te maken krijgt met stijgende kosten. Maar waar moet je op letten als je je prijs wil verhogen en kan dat altijd?


 Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?
15 nov 20233 min leestijd

Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?

Als ondernemer wil je natuurlijk de geleverde producten niet kwijt zijn als ze niet betaald worden. Maar kun je dat voorkomen?

1 van 3