case

Horecaondernemer in het nauw door contractfoefje werknemer

3 min leestijd15 jan 2021

Horecaondernemer Bram* had de arbeidscontracten van zijn werknemer Ilse* digitaal ter beschikking gesteld. Er liep een contract voor bepaalde tijd. Toen kwam corona. Bram moest zijn zaak sluiten en had dus geen werk voor Ilse. Anderhalve maand na haar laatste werkdag gaf Ilse ineens aan dat zij de digitale contracten niet online kon inzien.

Redactieteam

Bekijk meer

Bram zette vervolgens de contracten opnieuw in de online portal. Daarmee kwamen de oude contracten te vervallen. Tot zijn grote verbazing kreeg Bram bericht van de advocaat van Ilse: ze maakte aanspraak op een contract voor onbepaalde tijd en eiste een aanzegvergoeding. Bram had namelijk uiterlijk één maand voor het einde van het tijdelijk contract moeten aangeven of het contract verlengd werd of niet. Dat heet aanzeggen. Ilse stelde dat dát niet was gebeurd.

Vervallen documenten

Bram nam contact met mij op. Hij kon helaas niet meer aantonen dat de arbeidsovereenkomsten eerder in de portal stonden met een leesbevestiging. Die waren komen te vervallen doordat hij op verzoek van Ilse deze documenten opnieuw had geplaatst. Er was alleen wat appcontact met collega's, waaruit bleek dat Ilse wist dat het contract een bepaalde duur had. Een vaste einddatum bleek er niet uit.

Procedure te groot risico

Met Bram besprak ik de mogelijkheden. Het starten van een procedure zou voor Bram een te groot risico zijn. De kans was aanwezig dat Bram na een paar maanden procederen geen gelijk zou krijgen van de rechter. En dan zou hij alle resterende maanden salaris moeten betalen. Ilse had ook al ruim een maandsalaris ontvangen, zonder te hoeven werken door de coronamaatregelen.

Voorstel uitkeren maandsalaris

We besloten om Ilse een voorstel te doen. Bram wilde haar nóg een maandsalaris uitkeren. Maar als Ilse wilde procederen, zou Bram haar ook daadwerkelijk oproepen voor werk. De overheid had namelijk net aangekondigd dat de horeca vanaf 1 juni weer gedeeltelijk open kon. Blijkbaar wilde Ilse niet bij Bram weer aan de slag, want ze accepteerde dat extra maandsalaris.

Grootste probleem opgelost

Bram was blij dat het grootste probleem, een mogelijk contract voor onbepaalde tijd, van tafel was. En dat voor een relatief laag bedrag.

* De namen zijn gefingeerd.

Redactieteam

Het redactieteam van DAS.

Meer artikelen van Redactieteam

Ook interessant voor je

Wat moet je doen als je werknemer fouten maakt?
08 aug 202421 min leestijd

Wat moet je doen als je werknemer fouten maakt?

Een podcast over de te volgen stappen als je werknemer zijn werk niet goed doet.

Wat gaat er veranderen binnen het arbeidsrecht met de nieuwe coalitie?
03 jul 20243 min leestijd

Wat gaat er veranderen binnen het arbeidsrecht met de nieuwe coalitie?

Wat zijn de plannen voor het arbeidsrecht met nieuwe coalitie? Een drietal onderwerpen uitgelicht.

Elke minuut telt: opstarttijd is ook arbeidstijd
19 jun 20243 min leestijd

Elke minuut telt: opstarttijd is ook arbeidstijd

Elke dag tien minuten eerder op je werk zijn om de systemen op te starten, zonder daarvoor betaald te krijgen. Dit was de realiteit voor een callcentermedewerker die van zijn werkgever eist dat hij vijf en een half jaar aan onbetaalde opstarttijd betaalt. Het Hof erkende deze tijd als arbeidstijd, een beslissing die de werknemer recht gaf op de loonvordering.

1 van 3