Hoe kun je medewerkers ondersteunen bij een reorganisatie?

Een reorganisatie is in veel gevallen noodzakelijk om de structuur van de organisaties aan te passen aan de steeds veranderende marktomstandigheden, de efficiëntieverbeteringen en de strategische doelstellingen. Al deze aanpassingen hebben natuurlijk ook impact op het personeel. Daarom is het cruciaal dat wanneer er een reorganisatie plaatsvindt, het voor het personeel te begrijpen is en dat er genoeg ondersteuning bij de nieuwe manier van werken binnen de organisatie is. Lees hieronder wat je kunt doen om jouw medewerkers te ondersteunen bij een reorganisatie.

Eerlijke en open communicatie

Het is noodzakelijk om in het beginstadium van een reorganisatie transparant te communiceren naar het je medewerkers. Om de angst voor ontslag en onzekerheid in de toekomst te verminderen, is het creëren van een open dialoog een verstandig begin. Leg hierin uit waarom de aanstaande veranderingen noodzakelijk zijn, hoe dit zal plaatsvinden en wat de doelstellingen zijn. Wees voorbereid op vragen en heb ook het geduld ervoor om deze te beantwoorden.

Behoud de betrokkenheid

Blijf betrokken bij het personeel. Een reorganisatie kan namelijk een grote impact hebben op de medewerkers. Zorg ervoor dat ze een stem hebben in dit proces en moedig ze aan. Laat ze meedenken met de feedbacksessies, de brainstormsessie of laat ze een enquête organiseren. Door naar de suggesties van je medewerkers te luisteren en deze serieus te overwegen, voelen ze zich meer gehoord. Hierdoor is er een grotere kans dat ze de veranderingen eerder accepteren.

Bied ondersteuning en begeleiding aan

Een reorganisatie kan een bepaalde emotie bij je medewerkers oproepen. Daarom is het van groot belang dat er voldoende emotionele ondersteuning en begeleiding wordt aangeboden vanuit de organisatie. Je kunt overwegen om coaches of counselors in te zetten. Zij kunnen helpen bij de veranderingen en om de stress bij je personeel te verminderen. Zorg dat het voor de medewerkers duidelijk is welke communicatiekanalen er beschikbaar zijn en dat ze begrijpen dat ze hier met hun zorgen terecht kunnen.

Schets een duidelijk loopbaanplan

Het is vanzelfsprekend dat je medewerkers willen weten hoe de reorganisatie hun toekomst en carrière kan beïnvloeden. Communiceer daarom met hen over hun loopbaanpaden, omscholingsmogelijkheden, mogelijke groeimogelijkheden en een sociaal plan. Het is belangrijk dat je je medewerkers helpt bij het identificeren van nieuwe kansen binnen je organisatie. Bied hierbij ook trainingen en eventueel ontwikkelingsprogramma's aan.

Werk aan een gezonde bedrijfscultuur

Het is belangrijk dat je ondanks alles wat er gebeurt tijdens de reorganisatie, wel blijft werken aan een gezonde bedrijfscultuur. Blijf benadrukken hoe waardevol het samenwerken, respect en het vertrouwen in elkaar is. Wanneer de bedrijfscultuur sterk staat, kan dit de motivatie van je medewerkers vergroten. Blijf positieve communicatie aanmoedigen en laat de leiders het goede voorbeeld geven door hen met een saamhorigheidsgevoel mee te nemen in proces.

Blijf evalueren

Het is niet gek dat deze veranderingen na een reorganisatie nog voor een lange tijd impact blijven houden op je personeel. Blijf daarom met hen praten en evalueer wat ze nu vinden van de situatie. Zijn zij het eens met de manier waarop deze reorganisatie is gegaan? Vinden je medewerkers dat er goed naar hen is geluisterd? Monitor het welzijn, de tevredenheid onder de medewerkers en de productiviteit om te beoordelen of de ondersteuning die wordt aangeboden effectief is.

Reorganisaties kunnen als uitdagend worden ervaren, maar bieden tegelijkertijd ook kansen voor verbetering en groei aan. Blijf in je hoofd houden dat je medewerkers ook maar mensen zijn en dat veranderingen soms als last worden gezien. Blijf actief betrokken bij je medewerkers, luister naar hen en ondersteun hen waar nodig. Dit kan je organisatie helpen bij een succesvolle overgang.

Download e-paper Reorganisatie

Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.

Wat moet je doen als je werknemer fouten maakt?
08 aug 202421 min leestijd

Wat moet je doen als je werknemer fouten maakt?

Een podcast over de te volgen stappen als je werknemer zijn werk niet goed doet.

Wat gaat er veranderen binnen het arbeidsrecht met de nieuwe coalitie?
03 jul 20243 min leestijd

Wat gaat er veranderen binnen het arbeidsrecht met de nieuwe coalitie?

Wat zijn de plannen voor het arbeidsrecht met nieuwe coalitie? Een drietal onderwerpen uitgelicht.

Elke minuut telt: opstarttijd is ook arbeidstijd
19 jun 20243 min leestijd

Elke minuut telt: opstarttijd is ook arbeidstijd

Elke dag tien minuten eerder op je werk zijn om de systemen op te starten, zonder daarvoor betaald te krijgen. Dit was de realiteit voor een callcentermedewerker die van zijn werkgever eist dat hij vijf en een half jaar aan onbetaalde opstarttijd betaalt. Het Hof erkende deze tijd als arbeidstijd, een beslissing die de werknemer recht gaf op de loonvordering.

1 van 3