blog

‘We moeten de digitale mogelijkheden benutten en de veranderingen omarmen’

3 min leestijd13 feb 2024

Je kunt momenteel geen krant openslaan of het gaat over AI en dan met name over ChatGPT. Het valt ook niet te ontkennen dat AI grote impact heeft en gaat hebben op ons leven, en dus ook op DAS als juridisch dienstverlener. Vijf vragen aan Erik Hietkamp, directeur ICT bij DAS.

W

Woordvoering

Bekijk meer

Wat betekent de opkomst van AI volgens jou?

Ik vind de opkomst van AI één van de meest revolutionaire veranderingen in de technologie die we meemaken. Het is net zo fundamenteel als de creatie van het internet en de mobiele telefoon. AI verandert de manier waarop we werken, leren, reizen, gezondheidszorg krijgen en met elkaar communiceren. Volledige industrieën heroriënteren zich, bedrijven gaan zich onderscheiden door hoe goed ze het gebruiken.

Welke kansen biedt AI DAS?

Voor DAS is dit de uitgelezen kans om het recht nog toegankelijker te maken voor iedereen en te excelleren in de dienstverlening aan onze klanten. Met digitalisering kun je een bijdrage leveren aan die prachtige missie van DAS.

Hoe dan?

We investeren volop in digitalisering en hebben het afgelopen jaar DAS.nl en MijnDAS vernieuwd. Er komen veel nieuwe functionaliteiten voor onze klanten en collega’s. Zo investeren we in een berichtenbox voor onze klanten in de MijnDAS-omgeving. Er komt een nieuw Document Management Systeem, waardoor we samen met de klant aan documenten kunnen werken. En AI maakt bijvoorbeeld de creatie van een persoonlijke assistent mogelijk: die ziet je meest recente e-mails, kan die classificeren, is op de hoogte van de vergaderingen die je bijwoont, leest documenten en vat die samen, of stelt vragen over een juridische casus.

Toenemende digitalisering betekent niet alleen heel veel nieuwe mogelijkheden, maar ook risico’s, toch?

Wanneer we meer processen digitaliseren, worden we in principe ook kwetsbaarder voor cybercrime. Het is daarom belangrijk om permanent te investeren in onze digitale weerbaarheid en ons bewust te zijn van de risico’s.  Het ontwerpen en toepassen van AI moeten we ook voortdurend toetsen aan het ethisch kader.  Het ethisch kader heeft als centraal uitgangspunt het behouden van klantvertrouwen bij AI-toepassingen. Het ethisch kader is een hulpmiddel voor verzekeraars om datagedreven technieken zorgvuldig toe te passen. Het toepassen van het ethisch kader vraagt om een andere manier van denken en handelen, waarbij we ons bewust zijn van de impact van AI. Dit betekent dat we andere vragen moeten stellen, zoals: begrijpen we de uitkomst, respecteren we de privacy voldoende, en vermijden we vooringenomenheid in onze data?

Wat is volgens jou het allerbelangrijkste?

De digitale veranderingen buiten DAS gaan erg snel. Natuurlijk moeten we hierop inspelen. Toch gaat het niet zozeer om de technologische veranderingen, maar vooral om hoe wij hiermee omgaan. Dat bepaalt het uiteindelijke succes. We moeten de mogelijkheden die digitalisering biedt volop benutten en de veranderingen omarmen. Zo kunnen we nog meer tijd besteden aan onze klanten en het geven van excellent juridisch advies.



W

Woordvoering

Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

Meer artikelen van Woordvoering

Ook interessant voor je

Rijden onder invloed: verplichte cursus, aantekening op strafblad en financieel fiasco
23 dec 20243 min leestijd

Rijden onder invloed: verplichte cursus, aantekening op strafblad en financieel fiasco

DAS waarschuwt voor ernstige gevolgen van rijden onder invloed.

Meer mensen hebben moeite met de hoogte van verkeersboete
11 dec 20243 min leestijd

Meer mensen hebben moeite met de hoogte van verkeersboete

Juridisch dienstverlener DAS ziet een toename van 11 procent in het aantal gemelde verkeersstrafzaken over de eerste drie kwartalen in 2024 vergeleken met diezelfde periode in 2023.

Explosieve groei in gebruik van juridische selfservice documenten door ondernemers
07 nov 20242 min leestijd

Explosieve groei in gebruik van juridische selfservice documenten door ondernemers

Juridisch dienstverlener DAS ziet een groeiende trend in het gebruik van juridische selfservice documenten. DAS zet zich in om ondernemers te helpen hun juridische positie te versterken.

1 van 3