blog
Achteropaanrijdingen: situaties waarin je niet aansprakelijk hoeft te zijn
Bij een achteropaanrijding wordt vaak aangenomen dat de achteroprijdende bestuurder automatisch schuldig is. Maar is dat wel altijd terecht? Laten we dieper ingaan op de nuances van deze veelvoorkomende verkeerssituatie.
In de meeste gevallen ligt het schuldvermoeden bij de achteroprijdende partij. Dit komt doordat van jou als bestuurder wordt verwacht dat je jouw voertuig tijdig tot stilstand kunt brengen binnen de afstand waarover je de weg kunt overzien en waarover deze vrij is. Maar er zijn uitzonderingen op deze regel.
Er zijn specifieke omstandigheden waarin de achteroprijdende bestuurder niet automatisch schuldig is:
- Als een bestuurder uit parkeerstand wegrijdt en jij botst achterop.
- Als een bestuurder van rijstrook wisselt en jij botst achterop.
- Als jouw achterligger bij jou achterop rijdt en jij daardoor op jouw voorligger botst.
- Als de motor van jouw voorligger afslaat en jij botst achterop.
- Als een bestuurder plotseling hard en zonder verkeersnoodzaak remt.
Onnodig Remmen
Plotseling hard en zonder verkeersnoodzaak remmen, wat is dat eigenlijk? Je kunt hierbij denken aan: remmen, omdat jij je irriteert aan jouw achterligger, remmen voor een groen uitstralend verkeerslicht, flitspaal, verkeersbord, maar ook remmen voor kleine dieren zoals eenden, konijnen en katten. Dat laatste klinkt heel tegenstrijdig, want jouw gevoel zegt dat je moet remmen als je een dier ziet, maar toch wordt dit beschouwd als remmen zonder verkeersnoodzaak.
Feiten en omstandigheden aanrijding
Elke situatie wordt beoordeeld op basis van de specifieke feiten en omstandigheden. De locatie en snelheid spelen hierbij een cruciale rol. Binnen de bebouwde kom gelden strengere eisen voor afstand en reactiesnelheid vanwege de drukte en onverwachte situaties. Buiten de bebouwde kom zijn de omstandigheden vaak overzichtelijker, maar je blijft verantwoordelijk voor een veilige afstand.
Bewijslast bij achterligger
Als de tegenpartij ontkent zonder verkeersnoodzaak te hebben geremd, ligt de bewijslast vaak bij de achterligger. Je moet dan aantonen dat de tegenpartij plotseling en zonder verkeersnoodzaak hard remde en in veel gevallen ook dat jij voldoende afstand hield.
Bewijs leveren voor aansprakelijkheid
Om je zaak te ondersteunen met bewijs, kun je gebruik maken van:
- Een ingevuld schadeaangifteformulier, bij voorkeur door beide partijen ondertekend.
- Verklaringen van (onpartijdige) getuigen.
- Politierapporten.
- Beelden van het ongeval, zoals dashcambeelden of ringdeurbel.
- Foto’s van de stand van beide voertuigen direct na de aanrijding.
- Foto’s van de schade aan beide voertuigen.
- Verklaringen van de betrokken partijen zelf.
Tips bij een aanrijding
Als je betrokken raakt bij een ongeval, vul dan altijd samen een schadeformulier in. Teken alleen als je het eens bent met de informatie op het formulier, of maak een voorbehoud bij kopje 14, ‘Mijn opmerkingen’. Noteer ook getuigeninformatie en maak foto’s van de voertuigen en de situatie ter plaatse.
Rechten bij achteroprijden
Hoewel het schuldvermoeden vaak bij de achteroprijdende partij ligt, zijn er situaties waarin de voorligger aansprakelijk kan zijn. Het is belangrijk om altijd alert te blijven en voldoende afstand te houden, maar ook om te weten wat je rechten zijn in geval van een aanrijding. Veilig rijden begint met goed geïnformeerd zijn.
Rembrandt Groenewegen
Ik ben een jurist die met veel plezier zijn werkzaamheden uitoefent! Ik heb ruime kennis over verkeersaansprakelijkheid, onrechtmatige daad, wegbeheerdersaansprakelijkheid en verkeersstrafrecht. Naast het behandelen van gecom...
Meer artikelen van Rembrandt Groenewegen