Zo stuur je een aanmaning
Ondanks meerdere herinneringen, betaalt die ene klant nog steeds je factuur niet. Nu is het tijd om tot actie over te gaan. Je verstuurt een aanmaning. Maar wat is dit precies en welke kosten komen erbij kijken? Je leest er alles over op deze pagina.
Wat is een aanmaning?
Een aanmaning of aanmaningsbrief is een officiƫle betalingsherinnering. Je stuurt je klant een brief waarin je aangeeft dat de klant niet heeft betaald en dat je diegene in de gelegenheid stelt om alsnog te betalen.
Aanmaningsbrief versturen
Op onze andere pagina lees je hoe je een aanmaning verstuurt en aan welke wettelijke eisen je laatste aanmaning moet voldoen.
Hoeveel aanmaningen stuur je?
Je mag zelf weten hoeveel aanmaningen je jouw klant stuurt, maar stuur er minstens 1 voordat je een incasso-opdracht indient. Gemiddeld sturen ondernemers 1 tot 3 aanmaningen naar hun klant. De eerste aanmaning is een vriendelijk verzoek tot betaling van de openstaande factuur. De laatste aanmaning is een formele brief waarin je onder andere aangeeft dat je extra kosten in rekening brengt als je klant niet betaalt. Die kosten zijn de buitengerechtelijke incassokosten en wettelijke rente.
Aanmaning per mail
Je kunt je aanmaning aangetekend per post versturen, maar tegenwoordig kun je ook een aangetekende e-mail versturen. Daarbij gelden dezelfde rechten als bij het versturen per post. Een aangetekende aanmaning per e-mail versturen kan ook bij DAS.
Zorg er altijd voor dat je kunt aantonen dat jouw aanmaning is ontvangen.
Kosten aanmaning
De hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten wordt bepaald door de Wet Incassokosten. Je kunt dit zelf berekenen.
Bij DAS zijn er geen kosten voor een aanmaningsbrief. Je kunt onze gratis voorbeeldbrief dus gewoon downloaden (en afstemmen op jouw situatie). Wil je de brief aangetekend versturen naar je klant en er zeker van zijn dat die de aanmaning heeft ontvangen? Dat kan ook, maar daar zijn dan wel verzendkosten aan verbonden.
Tips om een late betaling te voorkomen
Om te voorkomen dat een klant te laat betaalt, volg je deze 4 tips:
- Controleer vooraf de kredietwaardigheid van een klant
- Factureer op tijd en op de juiste manier
- Maak betalen zo gemakkelijk mogelijk
- Volg je facturen altijd op.
Heb je een vraag over aanmaningen?
Je kunt ons altijd bellen.
Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 829.
Ben je wel verzekerd? Bel dan 020 651 7517.
Zo helpen we je
Heeft deze informatie je geholpen?
We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.