Retentierecht

Ben je aannemer of garagehouder en jouw klant betaalt niet? Wanneer kun je dan gebruikmaken van het retentierecht? En waar moet je dan op letten? Wij helpen je graag.

Wat is de betekenis van retentierecht?

Met het retentierecht heeft een schuldeiser de bevoegdheid om diens verplichting tot afgifte van een zaak aan zijn debiteur op te schorten totdat die zijn vordering betaalt.

Retentierecht in de bouw: wat is het en wat heb je eraan?

Veel bouwzaken gaan over onbetaalde facturen. Opdrachtgevers betalen facturen dan niet vanwege bijvoorbeeld klachten, discussies over het meerwerk of de hoogte van de kosten. Als aannemer onderzoek je of je dan betaling kunt afdwingen, het werk kunt stilleggen of de (op)levering kunt opschorten. Een bijzondere vorm van het opschortingsrecht is het retentierecht.

Wanneer kan een aannemer het retentierecht inroepen?

In de bouw wordt het retentierecht veelvuldig ingezet. De aannemer met een opdrachtgever die niet betaalt, kan ervoor kiezen de woning niet op te leveren.

Retentierecht: voorbeeld voor een garagehouder

Ook een garagehouder kan het retentierecht inroepen. Bijvoorbeeld als die een gerepareerde auto niet wil afleveren omdat de eigenaar van die auto de kosten van de reparatie niet wil betalen.

Wat zijn de voorwaarden van het retentierecht?

Voordat iemand een beroep kan doen op het retentierecht moet hij nagaan of die voldoet aan drie vereisten.

  • De vordering van de schuldeiser moet opeisbaar zijn. Dit betekent dat de betalingstermijn moet zijn verstreken. Als er geen betalingstermijn is afgesproken, is de vordering direct opeisbaar. Voor toekomstige betalingstermijnen bestaat er geen retentierecht.
  • De schuldeiser moet de feitelijke macht over de zaak hebben In de bouw betekent dat dat een aannemer bepaalt wie er toegang heeft tot de bouwplaats door hekken of sloten te plaatsen.
  • De vordering en de verplichting tot afgifte van de zaak moeten voldoende met elkaar samenhangen. Er moet een verband bestaan tussen de zaak waarop het retentierecht wordt uitgeoefend en de vordering van de schuldeiser.

Als aan deze drie vereisten is voldaan, kan een schuldeiser het retentierecht uitoefenen. Dat de aannemer gebruikmaakt van dit recht moet voor derden wel kenbaar zijn. In de praktijk zie je vaak dat de aannemer rond het bouwwerk hekken plaatst met daarop een goed zichtbaar bord waarop staat dat hij zijn retentierecht uitoefent.

Wat zijn de risico’s van het inroepen van het retentierecht?

Een schuldeiser moet eerst aan de vereisten voldoen voordat die het retentierecht inroept. Of aan de vereisten wordt voldaan, wordt streng beoordeeld. Het is een zwaar pressiemiddel waarmee de schuldeiser zijn eigen verplichting tot uitvoering van de werkzaamheden opschort. Als een schuldeiser onterecht het retentierecht uitoefent, of dat op de verkeerde wijze doet, moet die vaak een schadevergoeding aan de debiteur betalen.

Hoe kunnen we jou helpen?

Onze jurist kan beoordelen of je voldoet aan de vereisten voor het uitoefenen van het retentierecht. De jurist kan jou helpen met de communicatie hierover naar jouw klant. We onderhandelen en procederen hierover als dat nodig is. Hiermee wordt de kans dat de vordering wordt geïncasseerd groter en het risico dat jij zelf schadeplichtig wordt kleiner. Ook als er vragen zijn over retentierecht bij onderaanneming kun je bij ons terecht.

Wat hebben we voor de voorbereiding nodig?

Alle stukken en correspondentie.

Heb je een vraag over retentierecht?

Je kunt ons altijd bellen of je vraag online stellen. Ben je verzekerd? Stel dan hier je vraag online. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 829 voor advies.

Zo helpen we je

Adviesgesprek

  • Oriënterend gesprek met onze adviseur over je situatie
  • Direct advies over vervolgstappen
  • Vraag een gesprek aan
  • Of bel direct: 088 3279 829
Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.

Kan ik stijgende kosten doorberekenen? Een checklist voor ondernemers
03 jul 20243 min leestijd

Kan ik stijgende kosten doorberekenen? Een checklist voor ondernemers

Als ondernemer, of je nu een zzp’er, mkb’er of een grote onderneming bent, is het onvermijdelijk dat je te maken krijgt met stijgende kosten. Maar waar moet je op letten als je je prijs wil verhogen en kan dat altijd?


 Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?
15 nov 20233 min leestijd

Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?

Als ondernemer wil je natuurlijk de geleverde producten niet kwijt zijn als ze niet betaald worden. Maar kun je dat voorkomen?


 Dit moet je als consument en ondernemer weten over de consumentenrichtlijn
21 mrt 20233 min leestijd

Dit moet je als consument en ondernemer weten over de consumentenrichtlijn

Garantietermijn, herroepingsrecht, kwaliteitsbewaking, verborgen gebreken, ingebrekestelling,… Lees hier de belangrijkste informatie voor consument en ondernemer over de Consumentenrichtlijn.

1 van 3