Levertijd overschreden

Werk jij met een leverancier, maar levert die jouw bestellingen niet op tijd af? Dan is het belangrijk om hier een oplossing voor te vinden. Op deze pagina ontdek je hoe.

Maak duidelijke afspraken en voorkom dat de levertijd overschreden wordt

Kijk voordat je een overeenkomst met een leverancier aangaat altijd naar de algemene voorwaarden. Kun jij je daar niet in vinden? Of heeft je leverancier geen algemene voorwaarden? Dan kun je ervoor kiezen om zelf inkoopvoorwaarden op te stellen. Voordat je een overeenkomst met deze leverancier aangaat, vraag je hen om met je inkoopvoorwaarden akkoord te gaan.

Daarnaast is het slim om van tevoren schriftelijk vast te leggen wat de uiterste leverdatum van producten is. Dat is al helemaal het geval bij producten die horen bij feestdagen of een bepaald seizoen.

Leg ook vast welke producten of diensten je tegen welke prijs koopt en hoe die worden geleverd. Gebruik voor de levering de vermelding “franco huis”. Dan draagt de leverancier de kosten om producten op het adres van jouw onderneming leveren.

Wat kan ik doen als de levertijd overschreden is?

Als de levertijd overschreden is en de bestelling nog niet is afgeleverd, kun je verschillende dingen doen:

  1. Is er afgesproken dat de levering binnen, bijvoorbeeld, een maand zal plaatsvinden? Dan is er sprake van een vermoedelijke levertijd. In dat geval stuur je bij overschrijding van de levertijd van je zakelijke bestelling eerst een ingebrekestelling naar je leverancier. Pas daarna kun je een schadevergoeding claimen of de overeenkomst ontbinden. Herinner je leverancier in de ingebrekestelling nogmaals aan de afspraken die jullie hebben gemaakt. Laat weten dat de levertijd is overschreden en geef je leverancier nog 1 kans om voor een oplossing te zorgen. Daar kun je onze gratis voorbeeldbrief voor gebruiken. Vergeet in de voorbeeldbrief niet een redelijke termijn op te nemen. Als in de algemene voorwaarden een afspraak is opgenomen over de duur van de extra termijn voor deze laatste kans, dan moet deze duur worden aangehouden in de ingebrekestelling. Het is verstandig om de ingebrekestelling per aangetekende post te versturen.
  2. Is er afgesproken dat de levering op een exacte datum moet plaatsvinden én verstrijkt deze datum zonder dat er een levering heeft plaatsgevonden? Ook dan moet je de leverancier extra tijd geven. Er zijn wel uitzonderingen op deze regel.
    Geeft de leverancier aan dat die niet meer zal gaan leveren? Of wist de leverancier dat jij bepaalde producten voor een bepaalde datum nodig had (bijvoorbeeld seizoensproducten) en wordt de bestelling voor deze datum niet afgeleverd? Dan hoef je geen extra levertijd te geven. Je kunt de leverancier dan een brief sturen met de mededeling dat je van de bestelling afziet. In die brief kun je jouw geld terugvragen of meedelen dat je de leverancier aansprakelijk stelt voor schade die je hierdoor lijdt.

Waarom stuur je een brief bij overschrijding levertijd?

Als je leverancier diens belofte niet nagekomen is en de levertijd overschreden is, moeten jouw klanten misschien wachten op hun bestelling. Het kan ook zo zijn dat jouw bedrijf in financiële problemen komt, omdat je vooraf betaald hebt. Met een officiële brief zet je de afspraken zwart-op-wit. Dat kan helpen om schot in de zaak te brengen. Bovendien dient het als bewijsmateriaal als je tóch genoodzaakt bent om verdere juridische stappen te nemen. Het is verstandig om in de brief direct een nieuwe uiterste leverdatum voor te stellen.

Gebruik onze gratis voorbeeldbrief om je leverancier te wijzen op de overschrijding van de levertijd.

Heb je een vraag over het conflict met je leverancier?

Je kunt ons altijd bellen voor vragen of advies, of online je vraag stellen. Ben je verzekerd? Stel dan hier je juridische vraag. Ben je niet verzekerd? Bel dan naar 088 3279 842.

Zo helpen we je

Stuur een brief

  • Voorbeeldbrief Overschrijding levertijd
  • Stel direct online op
  • Juridisch waterdicht
Gratis

Beoordeling van je situatie

  • Jurist beoordeelt je kansen
  • Snel inzicht in je situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over je opties
  • Strategisch juridisch advies

Onderhandelen en bemiddelen

  • Als amicaal overleg niet helpt
  • Beoordeling kans van slagen
  • Zeker van maximaal resultaat
  • Ervaren jurist: betere deal
V.a. 1.069,-
1 van 3
Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.