Conflicten als ondernemer: hoe los je die op?
Als ondernemer sta je niet elke dag stil bij de juridische risico’s van het zakendoen. Je bouwt aan een goede relatie met je opdrachtgevers, je leveranciers en alle andere partijen die je in de praktijk tegenkomt. En natuurlijk gaat het meestal goed. Maar ook een goede relatie kan worden verstoord door een zakelijk conflict of geschil.
Welke zakelijke conflicten zijn er?
Bij zakelijke conflicten heb je onder andere deze conflictsituaties:
- Conflicten met klanten
- Conflicten met leveranciers
- Conflicten met zakelijk partners
- Conflicten met de overheid of gemeente
- Conflicten met personeel
- Conflicten met huurders of verhuurders
Conflicten met deze partijen gaan bijvoorbeeld over het niet nakomen van afspraken, het beëindigen of wijzigen van lopende contracten en voorwaarden, intellectueel eigendom, huur en verhuur.
Zelf een zakelijk conflict oplossen
Zelf kun je al veel doen als je een zakelijk conflict hebt. Stuur om te beginnen je klant, leverancier of werknemer een brief. Daarmee maak je de situatie duidelijk en officieel. Je kunt gebruikmaken van onze handige voorbeeldbrieven. Enkele voorbeelden zijn:
- Ingebrekestelling
- Reageren op ingebrekestelling
- Wik-brieven
- Auteursrechtsommatie
- Non-actiefstelling werknemer
- Waarschuwing medewerker
Conflictbemiddeling: samen een conflict oplossen met zakelijke mediation
Hoe kun je de goede relatie met je opdrachtgever of klant behouden, en tóch die onbetaalde rekening binnenkrijgen of jullie conflict oplossen? Door te kiezen voor zakelijke mediation.
Zakelijke mediation is een manier om een zakelijk conflict op te lossen zonder dat er een rechter aan te pas komt. Je gaat in gesprek met de andere partij. Een onafhankelijke en onpartijdige bemiddelaar, de mediator, helpt je daarbij. De mediator legt geen beslissingen op, maar begeleidt partijen bij het zoeken naar een oplossing.
En misschien nog wel het belangrijkste: ook andere niet-juridische zaken kunnen vaak worden opgelost. Zoals communicatieproblemen of emoties die in het zakelijke conflict een rol spelen. Zo is de kans het grootst dat de relatie met de andere partij goed blijft. Daarom bevelen we zakelijke mediation zeker aan.
Een zakelijk conflict laten oplossen door jurist of advocaat
Lukt het niet met bemiddeling? Dan kun je ervoor kiezen om je conflict te laten oplossen door een jurist of advocaat. In een juridisch conflict is het belangrijk om te weten wat je rechtspositie is. Daarmee kun je goed je verdere stappen bepalen. Wij helpen je hier graag bij. Hier lees je meer over het beoordelen van je conflict.
Voorkom een juridisch geschil met een duidelijk contract
Zet vooraf duidelijke afspraken op papier. Daarmee verklein je de kans op een zakelijk geschil of conflict. Je voorkomt boetes, schadevergoedingen of langdurige juridische trajecten, waarbij je uiteindelijk aan het kortste eind trekt. Daarnaast willen je klanten, werknemers of leveranciers graag blijven, omdat ze bij jou weten waar ze aan toe zijn. Ook sta je met een goed document of contract sterker om onwelwillende partijen aan hun afspraken te houden. Bekijk hier ons overzicht van juridische overeenkomsten en contracten.
Heb je vragen over een juridisch conflict of een juridisch geschil?
Je kunt ons altijd bellen of online je vraag stellen. Ben je verzekerd? Stel dan hier je juridische vraag. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 883.
Zo helpen we je
Heeft deze informatie je geholpen?
We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.