case
Geen reclame voor niet-betalende klant
Jeffrey* verhuurt billboardruimte. Hij heeft een overeenkomst met een afnemer die tweemaal een periode van twee weken ruimte voor reclame huurt. De eerste periode van twee weken gebeurt dat. Jeffrey stuurt een factuur voor beide periodes, maar die factuur wordt niet betaald.
De afnemer laat via zijn advocaat weten dat hij geen behoefte meer heeft aan de tweede periode van twee weken, omdat het coronatijd is. Hij wil die niet meer afnemen, laat staan betalen. De eerste, al afgenomen periode, wil de afnemer maar deels betalen. Volgens de advocaat is er sprake van overmacht en mag de afnemer de overeenkomst (gedeeltelijk) ontbinden. Jeffrey mag blij zijn dat hij nog een deel van de rekening betaald krijgt.
Geen overmacht
Jeffrey is het daarmee niet eens en schakelt DAS in. Ik beoordeel de situatie en laat de advocaat weten dat het niet kunnen betalen van een rekening, geen overmacht oplevert. Ook wanneer je geen behoefte meer hebt aan het afnemen van een dienst, is dat geen overmacht. Bovendien kan de afnemer de overeenkomst helemaal niet ontbinden. Dat kan alleen als Jeffrey een wanprestatie levert en dat is niet het geval.
Procedure starten
De advocaat houdt voet bij stuk. Daarom ga ik over tot dagvaarding. Op grond van de algemene voorwaarden vorder ik in de procedure de betaling van het factuurbedrag plus de rente en incassokosten. Vrij snel daarna vraagt de advocaat of de afnemer toch de tweede periode kan afnemen. Dat wil Jeffrey wel, maar alleen als de afnemer vooraf het factuurbedrag en de rente betaalt.
* De naam is gefingeerd.
Tim van Santen
Sinds 2002 werk ik bij DAS. Eerst als jurist en sinds 2020 als advocaat. Ik ben daarnaast docent en geef les aan zowel beginnende als ervaren collega's. In 2015 rondde ik cum laude de postdoctorale Specialisatie Opleiding Gro...
Meer artikelen van Tim van Santen