case

Leveranciersconflict? Los het op in 5 stappen

3 min leestijd08 jun 2019

De dienstverlening voldoet niet aan je verwachtingen, een geleverd product vertoont een gebrek of er is iets misgegaan met leveren. Gedoe met je leverancier? Los het op met deze 5 stappen.

Anke Linssen

jurist

Bekijk meer

Als je een conflict krijgt met een leverancier van jouw onderneming of webshop, ligt het voor de hand om direct een jurist in te schakelen. Toch is dat niet altijd nodig. Probeer er eerst samen uit te komen. Het stappenplan van Anke Linssen, jurist bij DAS helpt je daarbij op weg.

1. Controleer de afspraken

Gaat er iets mis met een product of dienst dat je hebt gekocht of afgenomen? Controleer voordat je de klacht meldt welke afspraken gemaakt zijn. En kijk dan vooral naar de leveringsvoorwaarden. Daarin lees je bijvoorbeeld wat je bent overeengekomen over de levering van een product of dienst, een eventuele annulering en welke regels gelden voor de garantie.

2. Klaag op tijd én schriftelijk

Komt de leverancier inderdaad de gemaakte afspraken niet na? Stuur dan een klacht. En wacht daar niet te lang mee. Een termijn van maximaal twee weken geldt meestal als redelijk. De termijn gaat direct in op het moment dat je het gebrek ontdekt of had moeten ontdekken.

Klaag je te laat, dan sta je juridisch niet sterk. Mocht het tot een rechtszaak komen, dan kan de andere partij aanvoeren dat je te lang hebt gewacht met klagen. Vaak met succes. Kijk ook altijd even in de algemene voorwaarden. Niet zelden heeft de leverancier bepaald dat je binnen 14 dagen moet klagen.

Het lijkt een open deur, maar het kan niet vaak genoeg worden gezegd: klaag áltijd schriftelijk. Hiermee heb je bewijs dat je tijdig hebt geklaagd. Dat kan handig zijn in een eventuele latere procedure. Een schriftelijke klacht hoeft overigens geen brief op poten te zijn. Een simpele herinnering of e-mail kan voldoende zijn. Omschrijf de klacht en vraag om levering van de juiste producten of diensten, binnen een redelijke termijn. In alle gevallen geldt dat je moet kunnen aantonen dat jouw klacht de leverancier heeft bereikt.

jurist

Anke Linssen

Ik ben een gedreven en ervaren jurist. Ik vind het fijn om mensen te helpen en ze te steunen wanneer ze in een juridisch conflict zijn geraakt. Een luisterend oor, raad en daad. In mijn dagelijkse praktijk behandel ik vooral ...

Meer artikelen van Anke Linssen

Ook interessant voor je


 Spooknota's in vakantieperiode: waar moet je op letten?
03 jul 20243 min leestijd

Spooknota's in vakantieperiode: waar moet je op letten?

Tips om te voorkomen dat je de dupe wordt van spooknota's


 Nalatige leverancier vloert ondernemer Niek
15 mrt 20233 min leestijd

Nalatige leverancier vloert ondernemer Niek

Aannemer Niek krijgt de opdracht van zijn klant Anja om haar nieuwe dakterras in Amsterdam van composiet vloerdelen te voorzien. De levertijd van de composiet planken is drie dagen. Ze worden op tijd geleverd, maar niet in de afgesproken kleur. Anja gaat niet met de kleur akkoord, ze wilt graag antraciet in plaats van zwart. Niek beweegt hemel en aarde om alsnog de juiste kleur te bemachtigen. Helaas lukt het hem niet op tijd en nu zit hij met een ontevreden klant. Hoe kon dit misgaan en bij wie ligt de aansprakelijkheid?


 Oneens met de factuur van je leverancier? Bekijk deze tips
23 jan 20222 min leestijd

Oneens met de factuur van je leverancier? Bekijk deze tips

Mooi is dat, je hebt een prijsafspraak gemaakt met een (goede) leverancier en helaas klopt het niet. Wanneer de prijs afwijkt van de afspraak kun je stappen ondernemen, zoals de zakenrelatie een brief sturen en indien nodig in gebreke stellen. Lees hieronder hoe je dat kunt doen.

1 van 3