blog

Nalatige leverancier vloert ondernemer Niek

3 min leestijd15 mrt 2023

Aannemer Niek krijgt de opdracht van zijn klant Anja om haar nieuwe dakterras in Amsterdam te voorzien van composiet vloerdelen. De levertijd van de planken is drie dagen. Ze worden op tijd geleverd, maar niet in de afgesproken kleur. Anja gaat niet met de kleur akkoord, ze wil graag antraciet in plaats van zwart. Niek beweegt hemel en aarde om alsnog de juiste kleur te bemachtigen. Helaas lukt het hem niet op tijd en nu zit hij met een ontevreden klant. Hoe kon dit misgaan en bij wie ligt de aansprakelijkheid?

Sjaak Drinkenburg

jurist

Bekijk meer

Niek is een kleine zelfstandige met meer dan 25 jaar ervaring in het aanleggen van vloeren. Bij zijn offerte geeft hij altijd een gegarandeerde einddatum op. Vol trots vertelt Niek me dat hij erom bekend staat zijn klussen altijd snel op te pakken en binnen de tijd van drie dagen afmaakt. Dat is ook één van zijn USP’s. Als hij dan - buiten zijn schuld om - een keer niet zijn afspraken kan nakomen, vindt hij dat erg vervelend. Dat kan ik me goed voorstellen, dus ik ga voor hem aan de slag.

Leverancier vertrouwen op zijn blauwe ogen

Doordat Niek en zijn leverancier elkaar al langere tijd kennen, is het vastleggen van de exacte kleur van de planken hem ontgaan, wel de levertijd van de planken. Ondanks de lange zakenrelatie stribbelt zijn leverancier tegen. Als jurist adviseer ik ondernemers altijd om afspraken in detail schriftelijk vast te leggen, om gedoe achteraf te voorkomen. Zeker, een goede vertrouwensband vormt te basis van een goede zakenrelatie. Toch is detailvastlegging altijd de eerste keuze. Je weet nooit waar het spaak kan lopen. Gaat er iets mis met het product, de levering, de garantie? Dan geven de afspraken een stukje zekerheid, juist ook voor de zakenrelatie. Voor alle partijen is het dan duidelijk.

Niet op voorraad

De leverancier blijkt geen planken in de juiste kleur op voorraad te hebben, maar verzond alsnog de bestelling. Al snel wordt duidelijk dat de leverancier vooraf wist dat de bestelde kleur niet leverbaar was. Niek wil het er niet bij laten zitten, hij wil voor zijn klant en zaak opkomen. Omdat hij Niek hiervan niet op de hoogte heeft gebracht, stellen we de leverancier aansprakelijk voor de extra kosten die Niek nu moet maken. De leverancier begrijpt ons (juridische) standpunt en neemt zijn verantwoordelijkheid. Fijn!

Een goede afspraak is het halve werk

Het blijft zonde dat de garandeerde einddatum niet kon worden gehaald. Gelukkig heeft de leverancier begrip voor de situatie en denkt hij ook aan de lange termijn om als vaste leverancier van Niek te blijven. Er worden nieuwe, duidelijke afspraken gemaakt over de uitvoering en oplevering van het werk. Opnieuw legt Niek een gegarandeerde einddatum vast. En die wordt gehaald. Daar worden we blij van. Als het dakterras klaar is, stuurt hij mij een foto. Hij en zijn klant Anja zitten gezellig te tafelen op het prachtige nieuwe dakterras, in de gewenste kleur. Een glimlach tovert op mijn gezicht.

Hulp nodig bij een conflict met je leverancier?

Heb je een zakelijk conflict met je leverancier? Bijvoorbeeld omdat een geleverd product problemen vertoont of omdat er iets mis is gegaan met leveren? Stel hem in gebreke en gebruik onze handige voorbeeldbrieven en contracten. Je kunt ons natuurlijk ook bellen voor advies, daar zijn we voor. Ben je niet verzekerd? Bel 088 3279 883. Voor als je wel verzekerd bent: bel ons dan op telefoonnummer 020 651 1715.

jurist

Sjaak Drinkenburg

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

Ook interessant voor je


 Spooknota's in vakantieperiode: waar moet je op letten?
03 jul 20243 min leestijd

Spooknota's in vakantieperiode: waar moet je op letten?

Tips om te voorkomen dat je de dupe wordt van spooknota's


 Oneens met de factuur van je leverancier? Bekijk deze tips
23 jan 20222 min leestijd

Oneens met de factuur van je leverancier? Bekijk deze tips

Mooi is dat, je hebt een prijsafspraak gemaakt met een (goede) leverancier en helaas klopt het niet. Wanneer de prijs afwijkt van de afspraak kun je stappen ondernemen, zoals de zakenrelatie een brief sturen en indien nodig in gebreke stellen. Lees hieronder hoe je dat kunt doen.


 Een conflict met de leverancier los je op met dit stappenplan
11 dec 20214 min leestijd

Een conflict met de leverancier los je op met dit stappenplan

Onenigheid en ruzie. Daar zit je als ondernemer niet op te wachten. Je wilt een goede relatie behouden met alle betrokken partijen, ook je leveranciers. Toch kan een conflict voorkomen, hoe los je dat dan op? Het is niet nodig om direct juridische hulp in te schakelen. Kom er samen beter uit met dit stappenplan.

1 van 3