blog

'Wet goed verhuurderschap’, waar moet je als verhuurder op letten?

3 min leestijd29 jul 2023

Op 1 juli 2023 treedt de Wet Goed Verhuurderschap in werking. Nieuwe wetgeving die een aantal veranderingen doorvoert voor verhuurders. Deze wet wil verhuurders aanpakken die ongewenst verhuurgedrag vertonen. Daarom worden regels gegeven waarmee wordt omschreven hoe ‘goed verhuurderschap’ eruit ziet. Die regels gelden zowel voor verhuurders als voor verhuurbemiddelaars. Waar moet je onder meer op letten? In dit blog zet ik vier belangrijke veranderingen op een rij.

Christa Verploeg

jurist, mediator

Bekijk meer

1.Niet discrimineren en niet intimideren

Verhuurders moeten een heldere en transparante selectieprocedure hanteren. Bij het openbaar aanbieden van woon- of verblijfruimte moeten objectieve selectiecriteria worden gebruikt en gecommuniceerd. En de verhuurder moet aan afgewezen kandidaat-huurders de keuze voor de wel gekozen huurder motiveren.

Verder verbiedt de wet intimidatie door de verhuurder. Een verhuurder moet op een juiste wijze en met respect voor de huurder omgaan met klachten. En een verhuurder mag geen vormen van fysieke of seksuele bedreiging of intimidatie gebruiken. Ook mag een verhuurder geen voorzieningen saboteren waar de huurder recht op heeft en mag een verhuurder de huurder niet chanteren, bijvoorbeeld door te dreigen met niet verlengen van een tijdelijke huurovereenkomst of het opzeggen van een bestaande huurovereenkomst.

2.Schriftelijke huurovereenkomst

Een mondelinge huurovereenkomst kan leiden tot onzekerheid en onduidelijkheid, omdat afspraken niet schriftelijk zijn vastgelegd. Daardoor is bij eventuele misstanden moeilijk te achterhalen wat er afgesproken is. In deze nieuwe wet is daarom bepaald dat een huurovereenkomst schriftelijk moet worden vastgelegd. Dit geldt alleen voor overeenkomsten die worden afgesloten na inwerkingtreding van deze wet, dus na 1 juli 2023.

3.Maximaal twee maanden kale huur als waarborgsom vragen

De hoogte van de waarborgsom mag maximaal tweemaal de kale huur bedragen. De waarborgsom mag voortaan alleen verrekend worden met een openstaande huurschuld, onbetaalde servicekosten of door de huurder veroorzaakte schade aan de woning.

Ook wordt de terugbetaling in de wet opgenomen: 14 dagen als er niets te verrekenen is, 30 dagen als er kosten verrekend moeten worden. In geval van verrekening wordt de verhuurder verplicht om een gedetailleerde schriftelijk opgave te doen van de verrekende bedragen.

4.Handhaven

Bij een door het college van burgemeester en wethouders in te stellen meldpunt kunnen huurders terecht met signalen en klachten over ongewenst gedrag van verhuurders of verhuurbemiddelaars. Daarmee vormt het meldpunt een belangrijke basis voor de gemeentelijke handhaving.

Wanneer een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet als goed verhuurder gedraagt, kan er een bestuurlijke boete worden opgelegd van maximaal 22.500 euro bij de eerste overtreding tot maximaal 90.000 euro bij recidive binnen vier jaar. Het overtreden van de wet kan ook openbaar gemaakt worden. Bij recidive kan de gemeente overgaan tot beheerovername van het pand.

Hulp nodig?

Heb je vragen over de Wet goed verhuurderschap, neem dan gerust contact met ons op. Wil je hulp bij het opstellen van een huurovereenkomst? Kijk dan op onze site voor voorbeelddocumenten. Wil je een huurovereenkomst laten opstellen door een jurist? Dan vind je op onze site meer informatie.

Dit blog is van Christa Verploeg, jurist en mediator bij DAS

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

jurist, mediator

Christa Verploeg

Als jurist help ik ondernemers en particulieren met het oplossen van hun problemen bij bijvoorbeeld het (ver)huren van bedrijfsruimte of woningen. Ook help ik hen bij geschillen op het gebied van de (ver)koop van onroerende z...

Meer artikelen van Christa Verploeg

Ook interessant voor je

Conflicten voorkomen binnen een VvE? Doe het met goede besluitvorming!
01 jul 20243 min leestijd

Conflicten voorkomen binnen een VvE? Doe het met goede besluitvorming!

Als bestuurder van een Vereniging van Eigenaren (VvE) heb je de verantwoordelijkheid om besluiten voor te bereiden. Goede besluitvorming is cruciaal om conflicten te voorkomen en een harmonieus woonklimaat te behouden. Bij DAS werden er in het eerste kwartaal in 2024 circa 250 geschillen gemeld door besturen van VvE’s. Dit zijn de tips om geschillen te voorkomen.

Veel discussies over onderhoudskwesties binnen VvE: hoe voorkom je dat?
15 mei 20243 min leestijd

Veel discussies over onderhoudskwesties binnen VvE: hoe voorkom je dat?

Binnen de VvE heerst vaak verdeeldheid over het onderhoud van het complex. Hoe weet de vergadering van eigenaars nou wanneer gedeelten onderhouden moeten worden?


 Overname horeca- of winkelpand? Dit is waarom je je goed moet voorbereiden
18 okt 20234 min leestijd

Overname horeca- of winkelpand? Dit is waarom je je goed moet voorbereiden

Hier moet je goed op letten als je een horeca- of winkelpand overneemt. Zo is de kans kleiner dat je voor onaangename verrassingen komt te staan. In ons blog lees je er meer over.

1 van 3