blog

    Onduidelijke afspraken leiden opnieuw tot een toename van juridische geschillen met aannemers

    3 min leestijd05 feb 2024

    Meer dan 9000 klanten van juridisch dienstverlener DAS waren afgelopen jaar verwikkeld in een geschil met hun aannemer. In 2023 steeg het aantal meldingen met negen procent, in vergelijking met het jaar daarvoor.

    Woordvoering

    Woordvoering

    Bekijk meer

    Afspraken niet goed vastgelegd

    Veel geschillen met aannemers worden veroorzaakt omdat afspraken niet goed worden vastgelegd. Vaak ligt de oorzaak in onduidelijk en/of incomplete offertes en overeenkomsten. ‘Het gebeurt regelmatig dat afspraken over wijzigingen achteraf niet goed worden vastgelegd. Daarnaast zien we veel geschillen over werk dat niet goed is uitgevoerd, veelal door werk- en tijdsdruk bij de aannemers’, zegt Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS.

    Duidelijkheid over werkzaamheden aannemer

    ‘Afspraken maken over het uit te voeren (meer)werk en de termijn is erg belangrijk om conflicten te voorkomen’, geeft Drinkenburg aan. ‘Zorg er dus voor dat je een overeenkomst sluit waaruit duidelijk blijkt welke werkzaamheden verricht moeten worden. Spreek een termijn van oplevering af en maak afspraken over de betaling. Maak ook afspraken over garantie.’

    Leg meerwerk vast

    ‘Verder is het verstandig om een offerte pas te tekenen als deze met werkzaamheden 100 procent duidelijk gespecificeerd en compleet is, waaronder bijvoorbeeld de uurprijs voor arbeid. Is er sprake van meerwerk? Leg meerwerk vast en vraag hierbij concreet naar de prijs en leg die ook vast zodat je niet voor verrassingen komt te staan’, adviseert de jurist.

    Duidelijke afspraken over betalingen

    Tenslotte adviseert Drinkenburg van DAS: ‘Maak verder duidelijke afspraken over betalingen. Het is gebruikelijk om 10 procent als aanbetaling te voldoen. En check met wie je in zee gaat. Lees reviews van andere klanten en blijf in goed contact met je aannemer.’



    Woordvoering

    Woordvoering

    Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

    Meer artikelen van Woordvoering

    Ook interessant voor je

    
 Missers met de aannemer:  zes valkuilen op een rij
    10 mrt 20253 min leestijd

    Missers met de aannemer: zes valkuilen op een rij

    In 2024 werden er ruim 9000 zaken gemeld over conflicten met aannemers. Denk aan geschillen met aannemers die hun werk niet goed doen of gedoe over betalingen. Wat zijn nou eigenlijk de meest voorkomende missers bij verbouwingen? En misschien nog wel belangrijker, hoe voorkom je ze?

    Verbouwingen appartementen leiden vaak tot verdeeldheid van VvE met bewoners
    11 apr 20243 min leestijd

    Verbouwingen appartementen leiden vaak tot verdeeldheid van VvE met bewoners

    Veel geschillen bij VvE's gaan over verbouwingen. Eigenaars moeten namelijk vaak toestemming vragen aan de vergadering van de VvE en de VvE geeft soms om onjuiste redenen wel of juist geen toestemming.  

    Naar een ruimhartige en spoedige schadeafhandeling
    06 mrt 20244 min leestijd

    Naar een ruimhartige en spoedige schadeafhandeling

    Drie juristen vertellen over de mijnbouwschadezaken die zij behandelen. Urgente, ingewikkelde en gevoelige materie. Hoe ging en gaat dat?

    Item 1 - 3 uit 3