blog

Veel onrust over uitblijven terugbetaling reisvouchers

3 min leestijd22 apr 2021

Juridisch dienstverlener DAS krijgt veel vragen van gedupeerde reizigers met vouchers die niet worden terugbetaald door reisorganisaties. DAS heeft bijna honderd zaken in behandeling. Reisorganisaties zeggen dat ze de vouchers niet kunnen uitbetalen omdat het voucherfonds er nog niet is.

Woordvoering

Bekijk meer

Een jaar geleden werden voor het eerst reisvouchers uitgegeven. Toen werd afgesproken dat vouchers in ieder geval na een jaar terugbetaald moeten worden. Nu blijkt dat een aantal reisorganisaties zich niet houdt aan die afspraak. De betrokken reisorganisaties geven aan dat ze het geld niet hebben en hopen dat het voucherfonds snel actief wordt, zodat ze alsnog kunnen uitkeren. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt de situatie in de gaten en zegt in actie te komen als dat nodig is.

Procederen duurt lang

‘Mensen lopen tegen een muur aan. Het vervelende aan de situatie is dat de gedupeerde reizigers lang moeten wachten op terugbetaling’, legt Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS uit. ‘Procederen tegen reisorganisaties die niet willen betalen, is uiteindelijk de enige oplossing, maar dat is een langdurig proces. Alleen als blijkt dat een reisorganisatie niet kan betalen en failliet is, kunnen reizigers een beroep doen op de garantieregeling (SGR). Maar ook dan moeten reizigers lang wachten voordat ze geld terug zien.

Melden bij SGR

Sjaak Drinkenburg adviseert om de onbetaalde vouchers in ieder geval binnen twee maanden na de vervaldatum te melden bij de SGR om ervoor te zorgen dat vouchers gedekt zijn. ‘Als reizigers dat niet doen, is de kans aanwezig dat ze het bedrag niet terugkrijgen als de reisorganisatie failliet gaat. Meld ze ook aan bij Consuwijzer zodat de ACM weet wat het aantal niet betaalde vouchers is. Gedupeerde reizigers hebben recht op hun geld. Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid over het voucherfonds en treedt de ACM handhavend op als de betrokken reisorganisaties niet uitkeren.

Woordvoering

Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

Meer artikelen van Woordvoering

Ook interessant voor je

Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie
27 jan 20253 min leestijd

Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie

Juridisch dienstverlener DAS ziet een stijging in het aantal aanrijdingen zonder letsel waarbij discussie ontstaat over de schuldvraag. In 2024 werden bijna 7500 aanrijdingszaken gemeld waarin onenigheid bestond over wie verantwoordelijk was voor het incident. Dit is een toename van vijf procent ten opzichte van 2023.

Vuurwerkschade blijft hele jaar door zorgwekkend
27 jan 20253 min leestijd

Vuurwerkschade blijft hele jaar door zorgwekkend

Vuurwerkschade vindt het hele jaar door plaats. Wat moet je doen als je schade hebt geleden door vuurwerk? Wij leggen het uit.

Hoe een blowtje je de kop kost: 9 spraakmakende arbeidsrechtzaken in 2024
06 jan 20254 min leestijd

Hoe een blowtje je de kop kost: 9 spraakmakende arbeidsrechtzaken in 2024

9 spraakmakende arbeidsrechtuitspraken in 2024 op een rij.

Item 1 - 3 uit 3