Zo check je de betrouwbaarheid van een webwinkel
Je wilt online een bestelling plaatsen. Dat is lekker makkelijk: je hoeft er de deur niet voor uit én je aankoop wordt waarschijnlijk gewoon bij jou thuis bezorgd. Maar hoe weet je of een webwinkel betrouwbaar is? Gebruik onze checklist!
Controleer of de webwinkel een keurmerk heeft
Het is altijd verstandig om te controleren of de webwinkel is aangesloten bij een keurmerk. Dit zou duidelijk vermeld moeten staan op de website. Op een solide keurmerk kun je vaak klikken. Je wordt dan meteen doorgestuurd naar de keurmerk-website. Een betrouwbaar keurmerk is bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg.
Check de bedrijfsgegevens op de website
Controleer altijd de gegevens op een website. De verkoper is wettelijk verplicht om jou de volgende informatie te geven:
- Contactgegevens van het bedrijf (registratienummer van de Kamer van Koophandel, adres, telefoonnummer, etc.);
- De belangrijkste kenmerken van het product of de dienst die wordt aangeboden;
- De totale prijs, inclusief belastingen en eventuele verzendkosten;
- Informatie over betaling, levering en uitvoering van de overeenkomst;
- Of je de overeenkomst binnen 14 dagen kunt ontbinden, zodat je jouw bestelling kunt retourneren;
- De geldigheidsduur van de prijs of aanbieding;
- Voor voortdurende of regelmatige diensten of periodieke leveringen: de minimale contractduur.
Als deze gegevens ontbreken of de website op dit punt onduidelijk is, is het niet slim hier iets te bestellen. In zo'n situatie heb je vaak geen grip op de verkopende partij, omdat de persoon achter de website niet te achterhalen is. Vooral verkopers in het buitenland zijn soms lastig te traceren.
Ga na wat de betaalmogelijkheden zijn
Bekijk ook wat de verschillende betaalmogelijkheden zijn. Het wekt bijvoorbeeld vertrouwen als je kunt betalen met creditcard of PayPal, of achteraf. Kies (indien mogelijk) voor een van deze opties als je voor het eerst bij een webwinkel koopt. Dit biedt (meestal) extra bescherming voor je aankopen.
Check of de webwinkel is aangesloten bij een brancheorganisatie
Het is een pluspunt als een webwinkel is aangesloten bij een brancheorganisatie die het mogelijk maakt een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Thuiswinkel. Als je er met de webwinkel niet uitkomt, kun je de zaak voorleggen aan deze commissie.
Lees ervaringen van andere consumenten
Heb je een webwinkel op het oog maar twijfel je nog over de betrouwbaarheid? Raadpleeg dan Google (bekijk recensies van de winkel op Google of typ de winkelnaam en 'review' in de zoekbalk), vergelijkingssites of andere bronnen, zoals Trustpilot, om te zien of andere klanten hun ervaringen met deze webwinkel hebben gedeeld. Zo krijg je inzicht in eventuele klachten.
Als je na het volgen van onze tips nog twijfelt over de betrouwbaarheid van een webwinkel, kun je ervoor kiezen om niet te kopen bij die winkel. Kies in plaats daarvan voor betaling achteraf of een beveiligde betaalmethode. Dit verkleint het risico dat je voor een product betaalt dat niet geleverd wordt of beschadigd is.
Vragen?
Twijfel je over een bepaalde webwinkel, heb je vragen over jouw rechten of wil je advies van een juridisch specialist? Neem contact met ons op! Dan kijken we samen hoe we je verder kunnen helpen.
Heeft deze informatie je geholpen?
We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.