Wie kan een schadevergoeding vorderen?
Letselschade na een ongeval kan voor veel kosten zorgen. Als slachtoffer mag je waarschijnlijk je kosten terugvorderen door een schadevergoeding te claimen. Het letsel kan echter ook leiden tot kosten voor andere betrokkenen, zoals je werkgever. Ontdek wie er in aanmerking komen om een schadevergoeding te vorderen.
Wie een schadevergoeding kan vorderen
Bij letselschade kunnen verschillende betrokkenen een schadevergoeding krijgen, namelijk:
- Het slachtoffer
- Direct betrokkenen
- De werkgever
- De zorgverzekeraar
Schadevergoeding voor het slachtoffer
Heb je letselschade opgelopen door toedoen van iemand anders? Dan heb je mogelijk recht hebben op een schadevergoeding. Er zijn echter enkele voorwaarden waaraan je moet voldoen. Na een ongeval kun je zowel materiële als immateriële schade hebben. Deze kunnen allebei worden opgenomen in een schadeclaim. Met de hulp van een jurist kun je jouw schadevergoeding berekenen en een schadeclaim indienen.
Schadevergoeding voor de werkgever
Als je letselschade hebt opgelopen en daardoor (tijdelijk) niet kunt werken, is je werkgever verplicht om (gedeeltelijk) je salaris door te betalen. Volgens de wet heeft je werkgever echter recht op vergoeding van het salaris dat die aan de arbeidsongeschikte werknemer moet doorbetalen. Je werkgever mag daarom:
- Jouw nettoloon vorderen
- Eventuele re-integratiekosten vorderen
Jouw zorgverzekeraar
Ook je zorgverzekeraar kan een vordering indienen, bijvoorbeeld na ambulancevervoer of na een operatie. Als jouw ziektekosten na het ongeval worden vergoed door de zorgverzekeraar, heeft die het recht de vergoedingen op de aansprakelijke partij te verhalen.
Direct betrokkenen
Ook mensen die direct betrokken zijn kunnen recht hebben op een vergoeding. In speciale gevallen erven nabestaanden bijvoorbeeld smartengeld van het slachtoffer. Daarnaast hebben nabestaanden soms recht op een eigen vergoeding, omdat het slachtoffer degene was die voor het gezinsinkomen zorgde. Als het slachtoffer verantwoordelijk was voor huishoudelijke taken en er nu betaalde hulp moet worden ingeschakeld, hebben de nabestaanden vaak ook recht op een vergoeding.
Personen die getraumatiseerd zijn door het verlies van een dierbare, het ongeval hebben gezien of er kort daarna ter plekke waren, kunnen een vergoeding krijgen voor de behandeling van het trauma. Dit wordt ook wel shockschade genoemd. Daarnaast kunnen nabestaanden ook recht hebben op affectieschade.
Als laatste kunnen personen die namens het slachtoffer kosten hebben moeten maken ook een vergoeding ontvangen. Dit zijn kosten die door iemand anders dan het slachtoffer worden gemaakt, terwijl het slachtoffer ze anders zelf had moeten betalen. Denk aan kosten die ouders maken voor hun gewonde kinderen, zoals medicijnen of vervoerskosten naar het ziekenhuis. Dit wordt ook wel 'verplaatste schade' genoemd. Houd er echter rekening mee dat loonkosten hier niet onder vallen. Als ouders een vrije dag moeten opnemen om met het slachtoffer naar een medische afspraak te gaan, hebben ze geen recht op een vergoeding.
Houd rekening met de verjaringstermijn
Voor het vorderen van een schadevergoeding geldt een verjaringstermijn. Dat betekent dat je na een bepaalde periode geen geld meer kunt eisen. In dit geval heb je 5 jaar de tijd om de schadeclaim in te dienen. Deze periode start vanaf het moment dat de schade bij jou bekend is.
Hulp nodig bij het vorderen van een schadevergoeding?
Het is verstandig om bij het indienen van een schadeclaim juridische hulp in te schakelen. Een letselschade jurist weet namelijk exact hoe dit proces verloopt en welke schadeposten je allemaal mee kunt nemen in je schadeclaim. Neem contact op met een van onze juristen of maak gebruik van een second opinion.
Hoe kunnen wij je helpen?
Ben je bij DAS verzekerd?
In dat geval helpen wij je graag verder bij direct letselschade melden voor verzekerden.
Bel ons op telefoonnummer 020 651 8815 of meld je zaak online.
Geen verzekering, toch hulp
- Ontdek online je rechtspositie
- Direct hulp van je eigen letselschadejurist
- Onze hulp is meestal kosteloos
- Gratis advies, bel: 088 3279 817
Heeft deze informatie je geholpen?
We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.