blog

    Garantie: 3 belangrijke misverstanden opgehelderd

    3 min leestijd27 mrt 2024

    Er komen regelmatig vragen bij DAS binnen over garantie. Er heerst vaak onduidelijkheid over garantietermijnen, fabrieksgarantie en bij wie je moet zijn als een product niet naar wens is. Daarom zet ik drie misverstanden over garantie op een rij.

    Sjaak Drinkenburg

    jurist

    Bekijk meer

    Misverstand 1: Je hebt altijd twee jaar garantie

    Dat er altijd twee jaar garantie zit op een product, is een veelvoorkomend misverstand. Die periode staat helemaal niet genoemd in de wet, maar wel in de Europese Richtlijn ‘Koop en Garantie’. In ons Burgerlijk Wetboek staat dat een consument recht heeft op een deugdelijk product, waarbij gekeken wordt naar de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper heeft gedaan. Voorwaarde is dat de consument er normaal mee omgaat. Ga dus niet met je nieuwe stofzuiger in de herfst het blad van het terras opzuigen. Daar is het apparaat niet voor bedoeld. Van een stofzuiger mag je wel verwachten dat die langer dan drie jaar meegaat bij normaal gebruik. In dat geval is de garantie dus langer. Uitgangspunt is dat een product een redelijke periode goed moet functioneren en dus die eigenschappen moet hebben die voor een normaal gebruik nodig zijn.

    Fabrieksgarantie

    De verwarring over de genoemde twee jaar komt vaak doordat er op veel producten fabrieksgarantie zit. Dat is iets anders dan wettelijke garantie. De fabrikant kan eigen voorwaarden aan die garantie verbinden. Dit betekent dat als je product in de eerste twee jaar na aankoop kapot gaat, de fabrikant instaat voor kosteloze reparatie. Voordeel van fabrieksgarantie is dat je niet hoeft aan te tonen dat er wat mankeerde aan het product. Blijkt bij de reparatie dat jij zelf de veroorzaker van de klacht bent? Dan mag de fabrikant de kosten van reparatie in rekening brengen.

    Misverstand 2: Product stuk? Dan moet de fabrikant herstellen

    Als er iets mis is met je aankoop, ga je altijd terug naar de verkoper, want de koopovereenkomst is gesloten met de verkoper. Spreek dus niet rechtstreeks de fabrikant aan. De verkoper moet het probleem oplossen. Als de verkoper niet wordt ingelicht dat je de fabrikant rechtstreeks benadert, kan hij later een klacht afwijzen. Je hebt hem dan niet de gelegenheid gegeven om het product zelf te repareren. We zien vaak dat verkopers de consument doorverwijzen naar de fabrikant of importeur en consumenten vervolgens van het kastje naar de muur worden gestuurd, omdat fabrikanten er weer eigen garantievoorwaarden op nahouden. Zo zie ik vaak dat een verkoper “coulancehalve” probeert de importeur en/of fabrikant voor een deel van de herstelkosten te laten opdraaien, waar de consument maar genoegen mee moet nemen, terwijl de verkoper zelf volledig voor kosteloos herstel zou moeten zorgen. Houd dus altijd in je achterhoofd dat de verkoper ervoor moet zorgen dat je product hersteld wordt, je een nieuw product of je geld terugkrijgt.

    Misverstand 3: Het is altijd verstandig extra garantie af te sluiten

    Strikt genomen is het niet nodig om als consument garantie bij te kopen. De verkoper moet je immers een product leveren dat een redelijke termijn meegaat. Als het product eerder stuk gaat, heb je recht op reparatie, een nieuw product of je geld terug. Een voordeel van extra garantie kan zijn om een discussie met de verkoper of fabrikant te voorkomen. Houd er wel rekening mee dat als de winkelketen failliet gaat de bijgekochte garantie meestal geen waarde meer heeft.

    jurist

    Sjaak Drinkenburg

    Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

    Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

    Ook interessant voor je

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden
    27 feb 20253 min leestijd

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden

    Steeds meer mensen die via Booking.com een accommodatie hebben geboekt, worden naderhand benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van het platform. Deze fraudeurs vragen naar persoonlijke en bankgegevens met als doel geld afhandig te maken. Hoe voorkom je het?

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen
    24 feb 20252 min leestijd

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen

    Niets is zo vervelend als iemand die jouw betaalverzoek negeert. Stel je voor: je hebt net een gezellige avond gehad met vrienden, je betaalt de rekening en stuurt een tikkie. Maar dan… stilte. Wat doe je dan? Hier zijn mijn tips.


    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella
    14 nov 20242 min leestijd

    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella

    Hoe zit het als je een fiets hebt besteld en betaald en de leverancier is failliet verklaard? Wat moet je dan doen? Wij leggen het uit in ons blog.

    Item 1 - 3 uit 3