blog

Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden

3 min leestijd27 feb 2025

Steeds meer mensen die via Booking.com een accommodatie hebben geboekt, worden naderhand benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van het platform. Deze fraudeurs vragen naar persoonlijke en bankgegevens met als doel geld afhandig te maken.

Sjaak Drinkenburg

jurist

Bekijk meer

Waar voorheen vooral klanten van banken het doelwit waren van dergelijke praktijken zien we nu een toename van varianten zoals deze. Oplichters maken handig gebruik van de schijn dat ze van Booking.com zijn, waardoor het voor nietsvermoedende gebruikers eenvoudig is om in de val te trappen. Het verstrekken van informatie of het doen van betalingen buiten het platform om kan leiden tot aanzienlijke financiële verliezen. Het is vaak nog maar de vraag of geld terug te halen is.

Oplossingen en preventie

Het is van cruciaal belang dat zowel de platforms als de gebruikers waakzaam blijven. Platforms moeten blijven waarschuwen voor dergelijke oplichting, terwijl gebruikers zelf ook alert moeten zijn en goed moeten controleren of zij nog in de vertrouwde omgeving van Booking.com zitten. Het delen van betaalinformatie buiten het platform om moet vermeden worden. Bij twijfel moeten gebruikers direct contact opnemen met het betreffende platform en eventueel de bank of creditcardmaatschappij. Zo beperken ze de kans om opgelicht te worden. Als deze waarschuwingen niet worden opgevolgd zal het aantal gevallen van oplichting blijven toenemen, met als gevolg dat mensen veel geld kunnen kwijtraken zonder dat ze dat ooit nog terugzien.

Cruciaal om direct te melden

Slachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct melding te maken van het incident bij de bank of creditcardmaatschappij, hoe klein het bedrag ook is. Banken en creditcardmaatschappijen kunnen het geld bevriezen als het nog in het bancaire systeem zit. Slachtoffers moeten ook altijd aangifte doen bij de politie. Die kan eventueel verbanden leggen met andere aangiften. Het helpt om de mails te bewaren, het rekeningnummer van de ontvanger proberen te achterhalen en juridisch advies te vragen.

jurist

Sjaak Drinkenburg

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

Ook interessant voor je

Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen
24 feb 20252 min leestijd

Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen

Niets is zo vervelend als iemand die jouw betaalverzoek negeert. Stel je voor: je hebt net een gezellige avond gehad met vrienden, je betaalt de rekening en stuurt een tikkie. Maar dan… stilte. Wat doe je dan? Hier zijn mijn tips.


Dit moet je weten als klant van het failliete Stella
14 nov 20242 min leestijd

Dit moet je weten als klant van het failliete Stella

Hoe zit het als je een fiets hebt besteld en betaald en de leverancier is failliet verklaard? Wat moet je dan doen? Wij leggen het uit in ons blog.

Hier moet je op letten bij verleidelijke verkooppraatjes
05 nov 20243 min leestijd

Hier moet je op letten bij verleidelijke verkooppraatjes

Als ondernemer of consument kun je telefonisch of fysiek te maken krijgen met verkopers die je proberen te verleiden om contracten af te sluiten onder valse voorwendselen. Deze praktijken kunnen je veel geld en stress kosten. Tips om niet in de val te lopen.

Item 1 - 3 uit 3