blog
Scheidingen in coronatijd: hoe gaat dat eigenlijk?
Uit cijfers van het CBS blijkt dat er minder scheidingen zijn in vergelijking met vorig jaar. Ieder jaar vindt tijdens en kort na de zomer- en kerstvakantie een piek plaats in het aantal echtscheidingen. Het is opvallend dat het aantal geregistreerde scheidingen nu uitblijft, gezien de huidige pandemie, waarin we door de tweede lockdown langer op elkaar zijn aangewezen. Welke factoren zouden hier een rol kunnen spelen? Hoe staan mensen tegenover elkaar in coronatijden? Wij hielden een uitgebreid interview met Wendy den Ouden, MfN Register Mediator en wisselden van gedachten met scheidingsplatform uitelkaar.nl om daar achter te komen.
Redactieteam
Bekijk meerUit onderzoek van uitelkaar.nl komt naar voren dat relaties tijdens de coronacrisis flink onder druk komen te staan. Volgens het platform geeft bijna 50% van de mensen aan dat ze het afgelopen half jaar wel eens hebben nagedacht om hun partner te verlaten.
Moment van bezinning
We polsten die ondervindingen ook bij mediator Wendy den Ouden, die gemiddeld honderd verschillende scheidingcases per jaar behandelt. “Mensen worden in deze tijd geconfronteerd met de kwetsbaarheid van het leven en vragen zich af of ze het echt zo slecht hebben met elkaar. Dat zorgt voor een moment van bezinning en brengt stellen soms juist ook dichterbij elkaar.”
Economische redenen
Anderzijds ziet zij in haar praktijk dat partners ook terughoudender zijn geworden met scheiden door de economische gevolgen die de crisis met zich meebrengt. “Mensen hebben niet altijd zekerheid meer op een vast inkomen. Sommige krijgen geen contractverlening van hun werkgever of hebben zorg om een mogelijke reorganisatie, waardoor men terughoudend wordt om belangrijke beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld afspraken maken over de alimentatie is daardoor lastig. Tel daar de schaarste op de woningmarkt bij op, wat het vinden van een geschikte ruimte nog moeilijker maakt”.
Voordelen van scheiden op afstand
Nu we genoodzaakt zijn zoveel mogelijk op afstand te werken, geeft dat ook veel voordelen voor partners die uit elkaar willen gaan. “Cliënten die bekend zijn met online videobellen vinden het prima om hun scheiding op die manier te regelen. Het scheelt ze reistijd en is praktisch gezien makkelijker in te plannen. Bovendien verkeert men in een thuissetting wat een meer ontspannen gevoel geeft”.
Er is wel een verschil te merken in mensen die digitaal onderlegd zijn versus diegenen die dat minder zijn. “Elkaar online ontmoeten voelt voor sommige in eerste instantie ongemakkelijk; het klinkt afstandelijk en is onbekend terrein. Die drempel wordt nog wel eens ervaren, maar eenmaal na de eerste online kennismaking, zijn mensen vaak toch om”. De vertrouwde omgeving geeft daarin de doorslag.
Den Ouden merkt ook dat de gesprekken korter en efficiënter zijn. “Juist op afstand - via online middelen - komen we sneller ter zake. Reistijd wordt bespaard, een nieuwe afspraak is makkelijker in te plannen en daardoor is de doorlooptijd meestal korter.
Scheidingsgolf verwacht
Er zijn koppels die hun toekomst met elkaar in een ander daglicht hebben gezet en/of vanuit economisch oogpunt toch bij elkaar blijven. Maar heeft ze als mediator ook cliënten die al veel te lang op eieren lopen, waar een scheiding echt niet meer kan uitblijven? “Mijn collega’s en ik verwachten dat veel scheidingen na de crisis aan het einde jaar zullen volgen. In China was er een duidelijke toename van het aantal scheidingen na de lockdown, maar bij ons was dat nog niet zichtbaar.”
Omgangsregeling met de kinderen
Een verschil in het maken van afspraken over de omgangsregelingen met de kinderen merkt ze niet echt. “Wel zie ik dat de koppels die al voor de coronacrisis waren gescheiden zich niet altijd goed aan de omgangsregeling konden houden, omdat werk- en privésituaties nu eenmaal zijn veranderd waardoor flexibiliteit soms nodig is”.
Het nieuwe normaal in scheiden
Het liefste heeft Wendy weer mensen over de vloer om persoonlijk contact te maken en ze verder te kunnen helpen. “Letterlijk een koffietje zetten en een informeel gesprek heeft zeker zijn charmes en zorgt voor verbinding. Maar met online mediation kan dat zeker ook. De voor de mediator zo belangrijke non-verbale communicatie kan ook prima online, ondanks de vooroordelen die sommigen hebben”.
Online mediation kan dus persoonlijk en efficiënt tegelijk zijn. Bovendien kan ze klanten bedienen uit het hele land. Toch zou ze een volledige vervanging van face-to-face contact liever niet zien. “We blijven als mens sociale dieren en elkaar in het echt ontmoeten blijft belangrijk. Elkaar even in de ogen aankijken en het geven van een handdruk geeft een vertrouwd gevoel”.
Combinatie
Voor de toekomst verwacht ze een combinatie te maken tussen online en real-life scheidingshulp. “Na vijftien jaar in het vak merk ik dat elke scheiding anders is en om een andere aanpak vraagt. Daarbij is het natuurlijk afhankelijk wat mijn cliënten zelf willen: op afstand scheiden of face-to-face. Wellicht kunnen we in het nieuwe normaal een combinatie vormen: de eerste gesprekken in real-life en de andere via onlinemogelijkheden.”, aldus MfN Register Mediatior Wendy den Ouden, 1 van de mediators waarmee DAS samenwerkt.
Zelf je scheiding online regelen?
Voor persoonlijk begeleiding werken we samen met mediators zoals Wendy. Wist je dat we ook “doe het zelf” scheidingshulp aanbieden? Dat doen we in samenwerking met het platform uitelkaar.nl. Bekijk meer over onze scheidingshulp.