blog

Chaos op Schiphol: wie is aansprakelijk?

3 min leestijd10 jun 2022

Nadat het grondpersoneel van KLM staakte, werd een groot aantal vluchten geannuleerd of raakte vertraagd. Maar ook na de staking lukt het Schiphol niet meer om de drukte op de luchthaven in de hand te krijgen. Schiphol verwacht dat de grote problemen ook in de zomervakantie nog aanhouden door grote personeelstekorten. Waar hebben gedupeerde reizigers recht op en wie is aansprakelijk?

Mireille Detrixhe

Bekijk meer

Ik vraag het mijn collega Peter Meijer, jurist bij DAS met als specialisme vervoersrecht.

Kunnen KLM-reizigers hun schade verhalen nadat hun vlucht is geannuleerd of vertraagd?

Peter: KLM kan zich in deze situatie niet beroepen op overmacht. Als je eigen personeel staakt, valt dat volgens het Europese Hof van Justitie niet onder overmacht. KLM-reizigers hebben dus recht op compensatie. De vergoeding is afhankelijk van de afstand en duur van de vertraging. Op onze site vind je meer informatie.

En hoe is de situatie voor reizigers die met andere vliegtuigmaatschappijen vlogen?

Peter: Voor reizigers die niet met KLM vlogen, is dat anders. Voor die reizigers ligt de situatie veel ingewikkelder. Voor alle andere maatschappijen dan KLM is deze staking een buitengewone omstandigheid en zij kunnen zich dus in beginsel beroepen op overmacht. Passagiers hebben dan geen recht op een vast compensatiebedrag, maar wel op passende verzorging afhankelijk van de duur van de vertraging. De vraag is hoe de maatschappijen omgaan met reizigers die hun vlucht gemist hebben.

Schiphol riep op om niet maar de luchthaven te komen, terwijl andere maatschappijen zoals TUI, Transavia en Corendon wel vlogen. Is Schiphol zelf aansprakelijk voor de schade die reizigers daardoor leden?

Peter: Schade claimen bij Schiphol is niet eenvoudig. Schiphol handelde vanuit een ander uitgangspunt, namelijk de veiligheid op de luchthaven. Die zal zich waarschijnlijk beroepen op het feit dat zij vanuit veiligheidsoverwegingen de luchthaven heeft afgesloten. De oproep om niet naar de luchthaven te komen, betekent niet automatisch dat Schiphol onrechtmatig heeft gehandeld.

Schiphol vroeg aan de vliegmaatschappijen om in de meivakantie vluchten te annuleren in verband met de grote drukte op de luchthaven. Hoe zit het met reizigers van wie de vlucht is geannuleerd door de drukte op Schiphol, en niet door de staking bij het personeel van KLM?

Peter: Dit is een lastige vraag die nog niet definitief beslist is. Aan de ene kant is er een echt probleem als een luchthaven aangeeft dat er te weinig capaciteit is. Aan de andere kant is er geen sprake van een dwingend besluit en wordt aan luchtvaartmaatschappijen gevraagd om vrijwillig mee te werken. Hierdoor is sprake van eigen besluitvorming van de luchtvaartmaatschappij en is het de vraag of dat gezien mag worden als overmacht. Dit wordt ook duidelijk waar je ziet dat sommige maatschappijen expliciet weigeren om vluchten te annuleren zoals Schiphol verzocht heeft.

Heb je nog een tip voor gedupeerde reizigers?

Peter: Ik adviseer reizigers om sowieso contact op te nemen met hun maatschappij of touroperator. In principe is de kans groot dat maatschappijen als Transavia, TUI of Corendon vanuit coulance op zoek gaan naar een oplossing. We hebben overigens op onze site een gratis voorbeeldbrief die je kunt gebruiken om een claim in te dienen.

Collega Sjaak Drinkenburg, jurist, was te horen in de uitzending van De Ochtendspits bij BNR over dit onderwerp.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.



Mireille Detrixhe

DAS maakt juridische hulp toegankelijk voor iedereen. Een belangrijke missie die ik als woordvoerder en communicatie adviseur graag kenbaar maak. Ik help mensen graag en hoop ze te inspireren door samen te werken en te commun...

Meer artikelen van Mireille Detrixhe

Ook interessant voor je

Vakantieganger vaak onwetend over ziektekosten in het buitenland
13 okt 20243 min leestijd

Vakantieganger vaak onwetend over ziektekosten in het buitenland

Wees voorbereid: zorgkosten kunnen hoger uitvallen. Veel vakantiegangers weten niet of ze goed verzekerd zijn tijdens hun reis. Vaak denken ze dat alles wel goed geregeld is, maar komen ze voor onverwachte kosten te staan als ze in het buitenland ziek worden.

Hoe zit het met betalen en terugkrijgen van je borg? Dit moet je weten en doen
01 aug 20243 min leestijd

Hoe zit het met betalen en terugkrijgen van je borg? Dit moet je weten en doen

Hoe voorkom je gedoe over terugbetaling borg? Wij geven tips.

Wat je moet weten over vertraagde en geannuleerde vluchten
25 jul 20243 min leestijd

Wat je moet weten over vertraagde en geannuleerde vluchten

Wanneer heb je recht op compensatie bij geannuleerde of vertraagde vlucht en wanneer is er sprake van overmacht? Alles leggen we uit in dit blog.

1 van 3