blog

Bedrijfsongeval: hoe ver gaat je zorgplicht?

4 min leestijd04 apr 2020

Uit de nieuwste cijfers van de Inspectie Sociale Zaken & werkgelegenheid (SZW) blijkt dat de sector bouwnijverheid de meest risicovolle sector is voor ernstige bedrijfsongevallen. Veel ongevallen gebeuren met uitzendkrachten en kleine bedrijven met minder dan tien werknemers zijn relatief vaker betrokken bij arbeidsongevallen.

Arthur van Eelen

jurist

Bekijk meer

Het is verschrikkelijk als je te maken krijgt met een bedrijfsongeval. Zowel voor je werknemer natuurlijk als voor jou als werkgever. Als werkgever ben je in veel gevallen aansprakelijk. De werkgever moet een veilige werkomgeving bieden. Daar is de wetgeving duidelijk over. De kans is groot dat je uiteindelijk opdraait voor de schade die jouw werknemer door het bedrijfsongeval heeft geleden.

Vergaande zorgplicht


De zorgplicht van een werkgever houdt in dat je alle mogelijke voorzorgsmaatregelen neemt om bedrijfsongevallen te voorkomen. Doet zich toch een bedrijfsongeval voor? Dan moet je kunnen aantonen dat je aan je zorgplicht hebt voldaan. Je werknemer hoeft daarentegen alleen te bewijzen dat hij tijdens zijn werkzaamheden letsel heeft opgelopen. Omdat de werknemersbescherming in Nederland ver gaat, is het vaak lastig aan te tonen dat je aan je zorgplicht hebt voldaan. Het is dus van belang dat je aantoont dat je goed onderzoek hebt gedaan naar de mogelijke gevaren tijdens het werken en dat je maatregelen hebt genomen. Daarnaast is het belangrijk dat je kunt bewijzen dat je jouw werknemers hebt geïnstrueerd over de veiligheidsmaatregelen. Kun je dat niet aantonen? Dan ben je aansprakelijk voor alle schade die jouw werknemer door het ongeval heeft geleden. En die schade kan aardig in de papieren lopen.

Aansprakelijkheidsverzekering

Heb je een aansprakelijkheidsverzekering voor je bedrijf? En stelt een werknemer je aansprakelijk? Dan kun je dit aanmelden bij je aansprakelijkheidsverzekeraar. Daarbij kun je zelf beter geen uitspraken doen over de aansprakelijkheid. De verzekeraar zal de kwestie daarna verder afhandelen en deze zal, bij gebleken aansprakelijkheid, ook een schadevergoeding betalen aan de werknemer. Mocht je voor jouw werknemers een ongevallenverzekering hebben afgesloten? Dan kun je ook bij de ongevallenverzekeraar meteen een melding doen.

Goed werkgeverschap

Een werknemer kan je bij een ongeval tijdens werktijd ook aanspreken als je je niet als goed werkgever hebt gedragen. Goed werkgeverschap houdt in dat een werkgever een adequate (ongevallen)verzekering moet afsluiten voor werknemers. Doe je dit niet? Dan kun je aansprakelijk zijn voor de schade van je werknemer. Laat je daarom goed voorlichten wat in jouw geval een adequate verzekering voor je werknemers kan zijn.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

jurist

Arthur van Eelen

Heb je letselschade? Dan kan ik je helpen. Als senior letselschadejurist bij DAS Letselschadehulp help ik al vele jaren slachtoffers om hun schade te verhalen. #breakintro# Bijvoorbeeld na een aanrijding, bedrijfsongeval of m...

Meer artikelen van Arthur van Eelen

Ook interessant voor je

Wat moet je doen als je werknemer fouten maakt?
08 aug 202421 min leestijd

Wat moet je doen als je werknemer fouten maakt?

Een podcast over de te volgen stappen als je werknemer zijn werk niet goed doet.

Wat gaat er veranderen binnen het arbeidsrecht met de nieuwe coalitie?
03 jul 20243 min leestijd

Wat gaat er veranderen binnen het arbeidsrecht met de nieuwe coalitie?

Wat zijn de plannen voor het arbeidsrecht met nieuwe coalitie? Een drietal onderwerpen uitgelicht.

Elke minuut telt: opstarttijd is ook arbeidstijd
19 jun 20243 min leestijd

Elke minuut telt: opstarttijd is ook arbeidstijd

Elke dag tien minuten eerder op je werk zijn om de systemen op te starten, zonder daarvoor betaald te krijgen. Dit was de realiteit voor een callcentermedewerker die van zijn werkgever eist dat hij vijf en een half jaar aan onbetaalde opstarttijd betaalt. Het Hof erkende deze tijd als arbeidstijd, een beslissing die de werknemer recht gaf op de loonvordering.

1 van 3