blog

    Factuur niet betaald: wordt Pauline (41) afgesloten van gas en elektra?

    2 min leestijd06 jan 2023

    Pauline (41) ontvangt haar jaarlijkse energie-eindafrekening: ruim 3000 euro. Ze schrikt zich rot: „Dit kan toch niet waar zijn?! Dit is echt veel meer dan ik normaal betaal.” Pauline weigert te betalen, maar dit komt haar nog duurder te staan...

    Recht uit de praktijk

    Bekijk meer

    Een paar weken later ligt er weer een brief op de deurmat, maar deze keer met een nog naarder bericht: omdat ze de eindafrekening van de energieleverancier niet heeft betaald, dreigt de netbeheerder nu met afsluiting van gas en elektra.

    Elektrische rolstoel

    Ongerust belt Pauline me op en vraagt ze wat ze moet doen. „Ik heb nog nooit zo’n hoge eindafrekening gehad!”, zegt ze wanhopig. „Nu dreigen ze alles af te sluiten, maar ik zit in een elektrische rolstoel en kan geen dag zonder elektra thuis.”

    Ik begrijp de zorg van Pauline, en ook dat het bericht van de netbeheerder een gevolg is van haar nalatige handelen.

    Nog even geduld 

    Om de feiten in deze situatie goed onderbouwd op papier te krijgen, vraag ik bij Paulines huisarts een verklaring op waaruit blijkt dat Pauline inderdaad afhankelijk is van een elektrische rolstoel. Vervolgens schrijf ik de netbeheerder aan om kenbaar te maken dat men niet tot afsluiting zou mogen overgaan.

    Ook vraag ik een kopie van de betreffende eindafrekening inclusief specificatie op bij de energieleverancier – en daarbij ook eerdere afrekeningen, om deze goed te kunnen controleren en vergelijken. Ik heb deze nog niet ontvangen, dus we moeten nog even geduld hebben.

    Afsluiting van de baan

    Gelukkig is er inmiddels een reactie van de netbeheerder binnen: de afsluiting waarmee werd gedreigd, gaat niet door. Maar juichen is nog wat vroeg: mocht na onderzoek tóch blijken dat de eindafrekening klopt, dan zal ik in overleg met Pauline en de energieleverancier een betalingsregeling moeten treffen.

    Klopt de eindafrekening toch niet? Dan dien ik direct een correctieverzoek in bij de energieleverancier. Tot die tijd is het afwachten, maar Pauline is in ieder geval blij dat de afsluiting van de baan is. Haar les: negeer nooit een energie-eindafrekening.

    In deze exclusieve serie vertellen juristen van DAS verhalen uit de praktijk. De verhalen die je hier leest, zijn echt gebeurd, maar de namen en kenmerken van de personages zijn fictief. Dit verhaal is opgetekend door jurist Sjaak Drinkenburg.




    Recht uit de praktijk

    In deze exclusieve serie schrijven juristen van DAS opmerkelijk verhalen uit de praktijk. In deze verhalen lees je hoe juristen aan de slag gaan met verschillende vraagstukken. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Lees...

    Meer artikelen van Recht uit de praktijk

    Ook interessant voor je

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden
    27 feb 20253 min leestijd

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden

    Steeds meer mensen die via Booking.com een accommodatie hebben geboekt, worden naderhand benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van het platform. Deze fraudeurs vragen naar persoonlijke en bankgegevens met als doel geld afhandig te maken. Hoe voorkom je het?

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen
    24 feb 20252 min leestijd

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen

    Niets is zo vervelend als iemand die jouw betaalverzoek negeert. Stel je voor: je hebt net een gezellige avond gehad met vrienden, je betaalt de rekening en stuurt een tikkie. Maar dan… stilte. Wat doe je dan? Hier zijn mijn tips.


    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella
    14 nov 20242 min leestijd

    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella

    Hoe zit het als je een fiets hebt besteld en betaald en de leverancier is failliet verklaard? Wat moet je dan doen? Wij leggen het uit in ons blog.

    Item 1 - 3 uit 3