blog
Een gerichte aanpak voorkomt onnodige fietsongevallen met ernstig letsel
Minister Madlener wil meer fietsers stimuleren een helm te dragen om hoofdletsel te voorkomen. Een helmplicht voor specifieke groepen fietsers kan de kans op ernstig letsel verminderen.

De gevolgen van een verkeersongeval met hoofdletsel zijn ingrijpend voor slachtoffers en hun naasten. Een revalidatietraject duurt vaak lang en kan leiden tot blijvende fysieke en psychische klachten. Daarnaast kampen veel betrokkenen met emotionele problemen na een ongeval.
Gevaarlijke inhaalmanoeuvres
Fietspaden zijn niet berekend op de toename van brede elektrische bakfietsen en fatbikes. Deze voertuigen halen snelheden tot 25 kilometer per uur. Door het snelheidsverschil met gewone fietsers ontstaan er meer en gevaarlijke inhaalmanoeuvres. Daarnaast verschijnen er steeds meer nieuwe licht elektrische voertuigen (lev’s) in het straatbeeld. De plaats op de weg is nog niet altijd even duidelijk, waardoor veel van deze voertuigen op het fietspad rijden. Ook dit zorgt voor gevaarlijke situaties. In sommige steden zie je al dat de gemeente de fietspaden verbreedt om het voor fietsers veiliger te maken.
Helmplicht voor specifieke groepen
Een helmplicht voor specifieke groepen kan de veiligheid vergroten. Denk aan gebruikers van e-bikes en fatbikes. Ook racefietsers en mountainbikers vallen onder deze risicogroepen. Indien je met een hogere snelheid fietst, is de kans om zwaarder letsel op te lopen groter. Een gerichte aanpak voorkomt onnodige ongevallen met ernstig letsel.
Een andere mogelijkheid om slachtoffers in het verkeer te verminderen is om alleen jonge fietsers een helm te verplichten. Juist jonge bestuurders kunnen verkeerssituaties moeilijker inschatten en reageren minder snel op onverwachte gebeurtenissen. Daarnaast nemen jonge bestuurders sneller risico’s. Dit alles verhoogt de kans om bij een verkeersongeval betrokken te raken en letsel op te lopen. In enkele landen is het nu al verplicht om een fietshelm te dragen tot 12 jaar. En in andere landen tot een hogere leeftijd.
Zonder maatregelen blijft kans op letsel groot
Zonder maatregelen blijft de kans op verkeersongevallen met letsel groot. DAS registreerde in het eerste kwartaal van 2025 al bijna 350 ongevallen met fietsers. Bij 70 procent van deze ongevallen liep de verzekerde letsel op.
Rembrandt Groenewegen
Ik ben een jurist die met veel plezier zijn werkzaamheden uitoefent! Ik heb ruime kennis over verkeersaansprakelijkheid, onrechtmatige daad, wegbeheerdersaansprakelijkheid en verkeersstrafrecht. Naast het behandelen van gecom...
Meer artikelen van Rembrandt Groenewegen