blog
Hoe zit het met betalen en terugkrijgen van je borg? Dit moet je weten en doen
Wanneer je een vakantieaccommodatie boekt, wordt er vaak een borg gevraagd. Deze borg is bedoeld als garantie voor eventuele schade aan het appartement of de kamer en de inhoud hiervan. Het is belangrijk om te weten dat de borg niet bedoeld is voor zaken zoals geluidsoverlast.
Borg betalen kan contant, via een creditcard of soms zelfs via een bankoverschrijving. Het bedrag varieert afhankelijk van de accommodatie en de duur van je verblijf. Zorg ervoor dat je een bewijs van betaling ontvangt, zodat je later geen problemen ondervindt bij het terugkrijgen van je borg.
Hoogte borg moet in verhouding zijn
De hoogte van de borg moet wel in verhouding zijn met de accommodatie. De hoogte varieert meestal tussen de 100 en 2000 euro. De hogere bedragen zijn meestal voor accommodaties bestemd voor grote groepen. Dus heb je een tent geboekt voor een week met je gezin? Dan kan er geen 2000 euro borg gevraagd worden.
Terugkrijgen van de borg
Vaak wordt aan het einde van je verblijf de accommodatie gecontroleerd op eventuele schade. Als er geen schade is, krijg je de borg volledig terug. Dit kan direct bij het uitchecken gebeuren of binnen een paar dagen via een bankoverschrijving of correctie op je creditcard. Het is verstandig om bij aankomst foto’s te maken van de staat van de accommodatie, zodat je bewijs hebt in geval van een geschil. Maak ook foto’s of een opname hoe je de accommodatie hebt achtergelaten als er geen check plaatsvindt vanuit de beheerder.
Wat te doen bij problemen met terugkrijgen borg
Als er problemen ontstaan over de borg, bijvoorbeeld als de verhuurder onterecht schade claimt, is het belangrijk om te weten wat je rechten zijn. Bij een pakketreis moet de reisorganisatie verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat het probleem wordt opgelost. Neem contact op met de reisorganisatie en leg de situatie uit. Zij zijn verplicht om te bemiddelen en een oplossing te vinden. Heb je geen pakketreis? Dan zal je het zelf met de beheerder moeten bespreken en oplossen.
Tips op een rij om problemen met terugkrijgen borg te voorkomen
Om problemen rondom het betalen en terugkrijgen van borg adviseer ik je het volgende te doen.
- Zorg ervoor dat je kunt bewijzen dat je de borg hebt betaald, bijvoorbeeld door het vragen van een kwitantie, een getuige erbij te hebben of te betalen met een creditcard.
- Check samen met de eigenaar van tevoren de accommodatie, om te voorkomen dat borg wordt ingehouden voor dingen die al voor jouw verblijf kapot waren. Is er iets kapot? Meld dat dan meteen. Ook als je zelf iets stuk maakt.
- Wordt er borg ingehouden? Vraag dan wat de schade is. De beheerder mag niet zomaar de volledige borg inhouden. Dat moet in verhouding staan met de toegebrachte schade. Dus is er bijvoorbeeld een glas stuk, dan kost je dat niet je volledige borg.
- Check bij vertrek ook weer samen met de beheerder de accommodatie. Gaat dat niet? Film hoe je de accommodatie hebt achtergelaten, zodat je kunt aantonen dat je het netjes hebt achtergelaten
Sjaak Drinkenburg
Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...
Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg