blog
Wat je moet weten over vertraagde en geannuleerde vluchten
Of het nu een computerstoring is, een brandalarm of een technisch mankement. Er kunnen verschillende redenen zijn dat je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt. Waar heb je dan recht op en wanneer? Ik zet ze voor je op een rij.
Redactieteam
Bekijk meerGeannuleerde vlucht
Als je vlucht is geannuleerd, krijg je je ticketgeld terug of een vervangende vlucht, plus vergoeding voor redelijke kosten zoals eten en drinken. Bij een annulering moet er binnen zeven dagen worden terugbetaald. Bewaar je bonnen! Als je langer moet blijven, krijg je ook de extra hotelkosten terug. Afhankelijk van de reden en wanneer je het hebt gehoord, kun je ook een extra compensatie krijgen. Maar niet als je 14 dagen van tevoren bent geïnformeerd, een andere route hebt genomen zonder veel tijdverlies, of als er sprake is van overmacht.
Vertraagde vlucht
Je kunt een compensatie krijgen als je vlucht meer dan drie uur vertraagd is, je vanaf een EU-luchthaven vertrekt, je naar een EU-luchthaven vliegt met een EU-luchtvaartmaatschappij, en onder bepaalde voorwaarden als je naar een EU-luchthaven vliegt met een ticket waarbij tenminste één van de vluchtdelen door een EU-luchtvaartmaatschappij wordt uitgevoerd. De compensatie varieert van €250 tot €600, afhankelijk van de afstand en de duur van de vertraging. Je hoeft geen vouchers of tegoedbonnen te accepteren in plaats van deze vergoeding. Maar je kunt wel tegoedbonnen voor eten, drinken of overnachtingen accepteren. Dit geldt niet als er sprake is van overmacht.
Overmacht
Luchtvaartmaatschappijen hoeven geen financiële vergoeding te geven als er sprake is van overmacht, zoals slecht weer, een medisch incident aan boord of een staking van de luchtverkeersleiding.
Wereldwijde computerstoring
De wereldwijde computerstoring is ook een voorbeeld van overmacht. In principe is er geen recht op compensatie, omdat dit niet de schuld is van de luchtvaartmaatschappijen. Maar als je vlucht is geannuleerd en je bent uiteindelijk niet vertrokken, krijg je de kosten van je ticket terug. Andere kosten zoals gemiste vakantiedagen, hotelovernachtingen, verlofdagen, vooraf geboekte taxi’s en huurauto’s en gemiste festivals of activiteiten kunnen niet worden teruggevorderd. Als je wel bent vertrokken en extra kosten hebt gemaakt voor hotel, eten, drinken en taxi, heb je wel recht op vergoeding. Bewijs dit met gespecificeerde bonnen.
Meer informatie en tips
Bezoek voor meer informatie en tips bij problemen met je vlucht onze website. Op onze site vind je hier meer over je rechten bij vluchtvertraging. Voor vragen en informaitie over je rechten bij een geannuleerde vlucht kijk je hier. En als je een vergoeding wilt claimen bij de luchtvaartmaatschappij, gebruik dan onze gratis voorbeeldbrief vergoeding bij vluchtvertraging.
Dit blog is van Bernard Tuil, jurist contractenrecht bij DAS