blog
Vakantiehuisje of hotel niet zoals verwacht? Dit moet je doen
Lekker onbezorgd kunnen genieten op vakantie. Daar verheug je je natuurlijk op. Maar soms is bij aankomst meteen duidelijk dat je appartement toch een stuk verder van het strand ligt dan gedacht of kijk je uit op een bouwput in plaats van op de zee. Wat kun je doen als je accommodatie niet voldoet? Ik geef je 3 tips.
1. Klaag direct
Direct en ter plekke een klacht indienen als er iets mis is met je vakantieaccommodatie, is de enige manier om juridisch sterk te staan en een vergoeding of tegemoetkoming af te dwingen. Veel vakantiegangers weten niet dat zij, volgens de meeste voorwaarden van de reisorganisaties, verplicht zijn een klacht ter plaatse te melden. Als je niet tevreden bent, moet je dit direct aan de reisorganisatie ter plaatse melden én aan de hoteleigenaar. Doe dit vooral ook schriftelijk.
Is er niemand bij wie je de klacht kunt indienen? Bel dan de reisorganisatie in Nederland. De reisorganisatie moet de gelegenheid krijgen een klacht op te lossen. Als de klacht ter plaatse niet kan worden opgelost, dan moet er in ieder geval ter plaatse een klachtrapport worden ingevuld. De reisleiding is verplicht zo´n rapport op te stellen en te ondertekenen. Zo wordt de klacht schriftelijk vastgelegd en is er bewijs dat er al ter plaatse is geklaagd. Op die manier kun je bewijzen dat je aan je directe meldingsplicht hebt voldaan.
2. Verzamel bewijs
Ga nooit direct terug naar Nederland zonder de klacht te melden. Anders wordt het moeilijk je schade vergoed te krijgen. Vermeld ook altijd bij het onderwerp van de brief of mail dat het een klacht betreft. Anders loop je nog het risico dat het als ‘uiting van onvrede’ wordt gezien in plaats van een klacht. Zonder bewijs is het bijna onmogelijk om, eenmaal terug in Nederland, je kosten te verhalen. Maak foto´s van de situatie en noteer namen en adressen van reisgenoten zodat ze later kunnen getuigen.
Verder moet je niet vergeten om bij terugkomst in Nederland binnen één maand een aangetekende brief naar het reisbureau of de reisorganisatie te sturen. Geef daarin aan wat de klacht is en vooral ook wat je van de reisonderneming verwacht. Dat kan bijvoorbeeld een schadevergoeding zijn vanwege gederfd reisgenot zoals dat heet. Dat is dus je gemiste vakantieplezier. Dat is meestal een bedrag van 10 tot 20 procent van de reissom. In uitzonderlijke gevallen kan het 30 procent zijn tot de gehele reissom. In ieder geval moeten de klachten terecht en bewezen zijn, om (een deel) van je geld terug te krijgen.
3. Leg vast wat niet in orde is
Maar hoe voorkom je gedoe achteraf als er iets mis is? Wat je in ieder geval kunt doen is om samen met de verhuurder je verblijf door te lopen en uitleg te vragen over bijvoorbeeld de aanwezige apparatuur. Leg vast als iets niet in orde is. Doe hetzelfde voor je vertrekt en laat de verhuurder vastleggen dat je alles netjes hebt achtergelaten. Daarmee voorkom je dat je later een claim krijgt van spullen die stuk gemaakt zouden zijn. Maak desnoods foto’s van spullen die al stuk waren toen je de kamer introk.
Dit blog is van Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS
Disclaimer
Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.
Sjaak Drinkenburg
Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...
Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg