blog
Wateroverlast in huurwoning: vragen en antwoorden op een rij
Veel huurders maken zich zorgen over wateroverlast in en rond hun woningen. Stel, je hebt voor de derde keer water in je kelder staan of last van lekkage of vocht dat optrekt via de muren. Hoe zit het dan met je rechten en plichten als huurder? Ik zet een aantal vragen en antwoorden op een rij.
Vragen en antwoorden
1. Wanneer is schade door wateroverlast de verhuurder aan te rekenen?
Schade door wateroverlast is de verhuurder aan te rekenen als deze het gevolg is van achterstallig onderhoud of gebreken aan de woning die de verhuurder had moeten verhelpen, maar dat niet gedaan heeft. Bijvoorbeeld als je als huurder al meerdere malen aan je verhuurder gemeld hebt dat bij regen water je kelder binnen drong. Dan kan een verhuurder ook aansprakelijk zijn voor de schimmelvorming op de muur.
2. Kunnen verhuurders zich beroepen op overmacht, omdat je een piekbui of langdurige zware regenval niet ziet aankomen?
Verhuurders kunnen zich in sommige gevallen beroepen op overmacht bij extreme weersomstandigheden zoals piekbuien of langdurige zware regenval. Maar, als de schade te wijten is aan achterstallig onderhoud, kan overmacht niet als excuus worden gebruikt.
3. Aan de andere kant weten we dat er meer en hevigere piekbuien zijn en komen. In hoeverre is het de verhuurder aan te rekenen als er wateroverlast ontstaat, zeker wanneer het niet de eerste keer is dat een huurder te maken krijgt met wateroverlast?
Als wateroverlast vaker voorkomt en de verhuurder geen adequate maatregelen heeft genomen om dit te voorkomen, kan de verhuurder ook bij piekbuien aansprakelijk worden gesteld. Het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder om structurele problemen aan te pakken en herhaling te voorkomen.
4. Er zijn nu al straten en wijken waar huizen geregeld met wateroverlast te maken hebben. Is een verhuurder dan verplicht maatregelen te treffen?
Ja, in gebieden waar wateroverlast een bekend probleem is, wordt van verhuurders verwacht dat zij passende maatregelen treffen om schade te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld het verbeteren van de afwatering of het verhogen van drempels omvatten.
5. Moet de verhuurder actie ondernemen als ik structureel last heb van schimmel in de woning?
Ja, de verhuurder moet actie ondernemen als je structureel last hebt van schimmel in de woning. Schimmelvorming kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken en is vaak een teken van onderliggende vochtproblemen of gebrekkige ventilatie. Volgens de wet is de verhuurder verantwoordelijk voor het verhelpen van gebreken die de bewoning van de woning belemmeren, waaronder schimmel. Als de verhuurder geen actie onderneemt, kun je verdere stappen ondernemen, zoals het inschakelen van de Huurcommisse voor een vermindering van de huurprijs of het starten van een rechtszaak om de verhuurder te verplichten de vochtproblemen en de te verhelpen.
Rechters en de Huurcommissie houden rekening met de ernst van de gebreken en de inspanningen van de verhuurder om de problemen op te lossen.
Als de verhuurder adequate maatregelen heeft genomen volgens de geldende normen en voldoende controle en onderhoud heeft gepleegd, wordt de schade mogelijk niet aan de verhuurder toegerekend. Elke situatie wordt individueel beoordeeld, rekening houdend met de specifieke omstandigheden en de genomen maatregelen.
6. Wat mag van huurders zelf verwacht worden?
Huurders hebben de plicht om wateroverlast direct te melden bij de verhuurder en zelf redelijke maatregelen te nemen om verdere schade te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld het plaatsen van emmers onder lekkages of het tijdelijk afdichten van ramen zijn. Daarnaast moeten zij hun medewerking verlenen als de verhuurder herstelwerkzaamheden wil uitvoeren.
7. Worden er door inboedelverzekeraars eisen gesteld als er meerdere keren schade gevorderd wordt door wateroverlast? Of blijven zij oneindig uitkeren?
Inboedelverzekeraars kunnen eisen stellen als er meerdere keren schade wordt geclaimd door wateroverlast. Ze kunnen bijvoorbeeld vragen om preventieve maatregelen te nemen om toekomstige schade te voorkomen. Blijven er claims komen zonder dat er maatregelen worden genomen? Dan kan dit invloed hebben op de dekking of premie.
8. Wat kun je doen als de verhuurder geen actie onderneemt?
Als de verhuurder geen actie onderneemt bij wateroverlast, kun je verschillende stappen ondernemen. Meld het probleem schriftelijk en geef de verhuurder een redelijke termijn om het op te lossen. Als er geen reactie komt, kun je of de Huurcommissie inschakelen of naar de rechter stappen. Wat je ook kunt doen als de verhuurder in gebreke blijft met het herstellen van de lekkage is het zelf (laten) herstellen van de lekkage. De redelijke kosten daarvan mag je verhalen op de verhuurder, eventueel door deze af te trekken van de huur.
Uiteraard is geen enkele zaak hetzelfde en wordt ieder geval beoordeeld naar de specifieke omstandigheden van de zaak. Maar deze antwoorden geven een goede indicatie.
Christa Verploeg
Als jurist help ik ondernemers en particulieren met het oplossen van hun problemen bij bijvoorbeeld het (ver)huren van bedrijfsruimte of woningen. Ook help ik hen bij geschillen op het gebied van de (ver)koop van onroerende z...
Meer artikelen van Christa Verploeg