blog
Ben je ZZP`er en wil je jouw tarieven verhogen? Lees hier het verhaal van Jan
Jan heeft een hoveniers- en sierbestratingsbedrijf met veel vaste klanten en opdrachtgevers. Dat is fijn, want dat klantenbestand bezorgt hem en zijn gezin een vast inkomen per maand. Minder fijn is dat zijn tarieven al tien jaar hetzelfde zijn gebleven. De inflatie in Nederland is in afgelopen twintig jaar nog nooit zo hoog geweest. Hij moet dubbel zo hard werken, terwijl de inkomsten hetzelfde blijven. Kan Jan ondanks de eerder gemaakte prijsafspraken toch zijn tarieven verhogen?
Jan is een gespecialiseerd vakman met meer dan 25 jaar ervaring in tuinaanleg van A tot Z. Vanaf het ontwerp, de aanleg tot aan periodiek onderhoud; Jan doet het allemaal. Zeer secuur gaat hij te werk en binnen een korte tijd klaart hij de klus. Dat is ook een van de redenen dat klanten bij hem al zo lang komen.
Algemene voorwaarden
Als Jan mij om advies vraagt, wijs ik hem erop dat het hem vrij staat om de tarieven te verhogen, maar niet voor reeds lopende overeenkomsten. Gemaakte afspraken kun je in beginsel niet aantasten. Daarnaast wijs ik hem op de algemene voorwaarden. Zijn die op orde en up-to-date? Als er iets duidelijkheid biedt, dan zijn het de algemene voorwaarden. Of ze waterdicht zijn merk je vaak pas achteraf, zoals bij Hovenier Jan. Wat blijkt? Die zijn al meer dan 10 jaar oud. Jan heeft er nooit naar om hoeven kijken, door de vaste aanwas van klanten. Voorkomen is echter beter dan genezen, zeg ik altijd.
Renoveren kun je leren
Net als dat een tuin onderhoud nodig heeft, is dat bij algemene voorwaarden ook het geval. Elk jaar even de thermometer erin en een check doen; klopt alles nog? Net als de fundering van een huis, bieden de algemene voorwaarden een goede basis en daarmee bescherming van de onderneming. Daar dek jij jezelf in voor risico’s en aansprakelijkheid die bij het ondernemerschap horen en voorkom je mogelijke problemen na het sluiten van een overeenkomst.
Flink omploegen
Samen met Jan neem ik de algemene voorwaarden door; de aansprakelijkheid (beperking), de wijze waarop en termijn waarbinnen eventuele klachten kenbaar moeten worden gemaakt, garantie en geschillenbeslechting, alles komt aan bod.
Niet in de klant zijn straatje
Als Jan een aantal van zijn klanten belt en de huidige situatie uitlegt, dreigt er een te stoppen met zijn diensten en hangt verontwaardigd op. Andere klanten zijn bereidwilliger en snappen de omstandigheden wel. Er is alle begrip dat ook de prijs meegaat met de jaren. Later belt die minder gecharmeerde klant op en biedt zijn excuses aan. Het lag eerder aan de klant zelf dat hij krap bij kas zat. Zolang Jan zijn kwaliteit blijft leveren, is het geen probleem. En zo is dat. Als je goed werk levert, mag daar ook wat tegenover staan.
Op goede voet verder
Jan stelt zijn overige klanten op de hoogte van de prijsverhoging en plaatst zijn vernieuwde algemene voorwaarden op de website. Voordat nieuwe overeenkomsten worden beklonken wordt een afschrift meegezonden. Nu kan hij een beroep doen op zijn algemene voorwaarden en is zijn Hoveniers en Sierbestratingsbedrijf weer toekomstproof. Jan bloeit helemaal op van opluchting en ik van zijn enthousiasme. Volgend jaar helpt hij me bij mijn tuin.
Meer juridische informatie? Bekijk onderstaande links:
Disclaimer
Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.
Sjaak Drinkenburg
Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...
Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg