blog

Anderhalvemetermaatschappij: wat als je werknemer zich niet aan de regels houdt?

2 min leestijd03 jul 2020

Veel ondernemers zijn druk geweest met het aanpassen van hun kantoor, fabriek of bedrijfsruimte om te kunnen voldoen aan de anderhalve meter maatstaf. Dit vraagt ook wat van personeel. Maar wat als je werknemer zich niet aan de regels houdt? Kun je daar als werkgever iets tegen doen en hoe kun je het beste handelen en handhaven?

Pascal Besselink

advocaat

Bekijk meer

Als een werknemer zich niet aan de regels houdt, is het belangrijk dat je hem of haar daarop aanspreekt. Dat geldt overigens niet alleen voor de werkgever richting de werknemer, maar ook collega’s onderling. Feedback geven is heel belangrijk. Veel bedrijven gaan hier ook serieus mee om en geven hun personeel ook veel zichtbare instructies. Werknemers hebben recht op een veilige omgeving. Als werknemers zich niet aan de regels houden, dan mag een werkgever op zijn strepen gaan staan.

Officiële waarschuwing

Uiteraard zal de werkgever hierover eerst het gesprek moeten aangaan. Maar leidt dat gesprek niet tot aanpassing van het gedrag van de werknemer? Dan mag de werkgever een stap verder gaan. Denk aan het geven van een officiële waarschuwing. Trekt de werknemer zich daar nog steeds niets van aan? Dan zou je nog een stap verder kunnen gaan door de werknemer naar huis te sturen en mogelijk zelfs het loon stop te zetten, zolang hij zich niet aan de redelijke voorschriften van de werkgever houdt.

Instructierecht

Werkgevers moeten zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Zij hebben een wettelijk instructierecht. Om de veilige en gezonde werkplek te kunnen waarborgen, mogen werkgevers van werknemers afdwingen zich aan de hygiëne-, afstands- en overige regels te houden.

In nagenoeg alle gevallen zal een werkgever zich niet op zijn instructierecht hoeven te beroepen en zullen werknemers en werkgevers het samen willen! Ook hier zijn goed werkgeverschap en goed werknemerschap de “key words”.

Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

advocaat

Pascal Besselink

Ik houd mij vanaf 1997 bezig met het arbeidsrecht. Als advocaat sta ik zowel werkgevers als werknemers bij. In 2010 rondde ik cum laude de postdoctorale Specialisatie Opleiding Grotius Arbeidsrecht af en in 2011 de Leergang P...

Meer artikelen van Pascal Besselink

Ook interessant voor je

Wat moet je doen als je werknemer fouten maakt?
08 aug 202421 min leestijd

Wat moet je doen als je werknemer fouten maakt?

Een podcast over de te volgen stappen als je werknemer zijn werk niet goed doet.

Wat gaat er veranderen binnen het arbeidsrecht met de nieuwe coalitie?
03 jul 20243 min leestijd

Wat gaat er veranderen binnen het arbeidsrecht met de nieuwe coalitie?

Wat zijn de plannen voor het arbeidsrecht met nieuwe coalitie? Een drietal onderwerpen uitgelicht.

Elke minuut telt: opstarttijd is ook arbeidstijd
19 jun 20243 min leestijd

Elke minuut telt: opstarttijd is ook arbeidstijd

Elke dag tien minuten eerder op je werk zijn om de systemen op te starten, zonder daarvoor betaald te krijgen. Dit was de realiteit voor een callcentermedewerker die van zijn werkgever eist dat hij vijf en een half jaar aan onbetaalde opstarttijd betaalt. Het Hof erkende deze tijd als arbeidstijd, een beslissing die de werknemer recht gaf op de loonvordering.

1 van 3