blog
Effe Whatsappen tijdens rijden komt Morris (27) duur te staan
Peter is eigenaar van een transportbedrijf. Één van zijn werknemers, Morris, vertoont regelmatig zeer roekeloos rijgedrag en heeft hierdoor al diverse schades veroorzaakt aan de bus waarin hij rijdt. Peter spreekt Morris aan op zijn structurele roekeloze rijgedrag en stelt grenzen. Het conflict escaleert en Morris neemt op staande voet ontslag. Maar kan dit wel? Peter besluit onze juridische hulp in te schakelen.
Roekeloos rijgedrag
Zijn proefperiode verliep soepel, dus Peter, de eigenaar van het transportbedrijf waar hij voor werkte, besluit zijn contract te verlengen. Maar na enige tijd begonnen de problemen: in slechts zes weken tijd reed Morris vier (!) keer schade aan de bus waarin hij reed. Zijn reden? “Ik checkte onderweg ff snel de binnenkomende Whatsapp berichten op mijn telefoon.”
Zelf opdraaien voor eigen risico
De schade moet hij uiteraard zelf betalen. Weliswaar alleen het eigen risico, maar dit is hoog genoeg om het al flink te voelen aan het einde van de maand. Peter ziet een ongelukje wel door de vingers, maar dit structurele roekeloze rijgedrag gaat hem niet in de koude kleren zitten. Hij spreekt Morris aan op de problematiek en geeft hierbij duidelijk zijn grenzen aan. “Ik wil mijn personeel kunnen vertrouwen achter het stuur.”
Conflict na aangeven grenzen
Morris voelt zich aangevallen door de grenzen van zijn baas en komt in opstand. “Omdat je me bedreigt én mijn salaris inhoudt sta ik in mijn recht om per direct ontslag te nemen!”, stelt hij. Peter voelde nattigheid, dus schakelt mijn juridische hulp in om een oplossing te bedenken.
Direct ontslag
Ik onderzoek de zaak en ben van mening dat Morris terecht is aangesproken op zijn roekeloze rijgedrag en de inhoudingen op zijn salaris. Een geldige reden om direct zijn baan op te zeggen had hij volgens ons dus niet. Dat hij zijn baan per direct opzegt en hierbij dus geen rekening houdt met de geldende opzegtermijn, maakt hem dus wederom schadeplichtig.
Kantonrechter
Door de escalatie van het conflict en de gespannen sfeer tussen Peter en Morris ontkomen we niet aan een procedure bij de kantonrechter. Ik heb namens DAS verzocht om Morris, oftewel de wederpartij, te veroordelen tot betaling van de gefixeerde schadevergoeding wegens onregelmatige opzegging én de betaling van de proceskosten.
Toewijzing vordering
Maar na meerdere contactpogingen blijft het stil. We ontvangen geen reactie op de berichtgeving en Morris is ook niet op komen dagen tijdens de zitting. Gelukkig loopt de zitting voor ons goed af: de rechter heeft alle vorderingen toegewezen.
Om de financiële afwikkeling goed af te ronden, hebben we een deurwaarder ingeschakeld om het geld binnen te halen. Zo nodig door middel van beslaglegging.
Vervolg voor overige schade
Peter is opgelucht dat onze eis is toegewezen, maar concludeert dat de zaak nog niet helemaal afgehandeld is. “We zijn er achter gekomen dat Morris nóg meer schade heeft gereden aan onze bus.” Hij laat het er niet bij zitten, dus stelt Morris nog in een aparte procedure aansprakelijk voor de nog niet op hem verhaalde schade.
Groot gelijk
“Gelijk heeft ‘ie”, ben ik van mening. Peter staat volledig in zijn recht in deze zaak, dus het is goed dat Morris niet makkelijk wegkomt met z’n roekeloze rijgedrag. “Als er zo duidelijk sprake is van onrecht, ben ik extra gemotiveerd om dit recht te zetten.”
Disclaimer Recht uit de Praktijk
In deze exclusieve serie vertellen juristen van DAS verhalen uit de praktijk. De verhalen die je hier leest, zijn echt gebeurd, maar de namen en kenmerken van de personages zijn fictief. Deze zaak is behandeld door Martijn de Beijer, senior jurist arbeidsrecht bij DAS.
Martijn de Beijer
Ik ben een ervaren jurist die zowel werkgevers als werknemers bijstaat in complexe arbeidsrechtelijke geschillen. Mijn specialismen zijn werkgevers en onderwijszaken.
Meer artikelen van Martijn de Beijer