Reden voor ontslag van je personeel

Als ondernemer moet je soms moeilijke beslissingen nemen over je werknemers. Personeel ontslaan hoort ook in dat rijtje. Hieronder lees je meer over de verschillende redenen om een werknemer te ontslaan.

Personeel ontslaan door disfunctioneren van een medewerker

Het kan voorkomen dat een werknemer niet goed zijn werk doet. Als ondernemer is het belangrijk om eerst passende feedback te geven en te proberen om de situatie te verbeteren. Als dat niet tot het gewenste resultaat leidt, is een ontslag door disfunctioneren soms een goede oplossing.

Personeel ontslaan door arbeidsongeschiktheid

Als een werknemer langdurig ziek of arbeidsongeschikt is, is dat moeilijk voor zowel de werknemer als voor jou als werkgever. Je moet dan goed kijken naar de regels over hoe je de werknemer kunt helpen terug te komen (dit noemen we re-integratie) of op een goede manier afscheid kunt nemen.

Personeel ontslaan door een verstoorde arbeidsverhouding

Een fijne sfeer op het werk en een gezonde werkomgeving zijn belangrijk. Als er te veel ruzie is en als praten niet helpt, kan ontslag door een verstoorde arbeidsverhouding de enige oplossing zijn om escalatie te voorkomen.

Personeel ontslaan bij reorganisatie

Soms moet een bedrijf veranderen en reorganiseren om goed te blijven werken. In zulke tijden moet je zorgvuldig nadenken over wie moet blijven en wie misschien weg moet. Hoe je dat doet lees je hier bij ontslag bij reorganisatie.

Personeel ontslaan door bedrijfseconomische redenen

Als je bedrijf economische uitdagingen heeft, is het soms nodig om personeel te ontslaan. Ontslag op basis van bedrijfseconomische redenen moet voldoen aan strikte wet- en regelgeving. Het is belangrijk om duidelijk te communiceren en alternatieve oplossingen te verkennen voordat je tot ontslag overgaat.

Langdurig zieke werknemer ontslaan

Als een werknemer langdurig ziek is en re-integratie geen optie is, kan het nodig zijn om afscheid te nemen. Lees meer over ontslag bij langdurige ziekte.

Personeel ontslaan met wederzijds goedvinden

Het kan gebeuren dat zowel de werkgever als de werknemer denkt dat het beter is om uit elkaar te gaan. Dat noemen we 'ontslag met wederzijds goedvinden'. Dat kan voorkomen als het werk niet goed past bij de werknemer of als er persoonlijke problemen zijn. In deze situatie maken beide partijen in goed overleg afspraken over het ontslag. Deze afspraken worden vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Lees hier wat je moet doen als je werknemer het niet eens is met de vaststellingsovereenkomst.

Personeel op staande voet ontslaan

Soms zijn er ernstige situaties waarbij direct ontslag noodzakelijk is, zoals bij diefstal, fraude of ernstige misdragingen. Dat heet ‘ontslag op staande voet’. Dat kan alleen als er hele goede redenen zijn, en het ontslag moet voldoen aan strikte voorwaarden. Lees je daarom goed in voordat je tot deze maatregel overgaat.

Heb je vragen over ontslagredenen?

Neem gerust contact met ons op.
Ben je verzekerd? Bel ons dan op 020 651 7517.
Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 883.

Service en contact

Bel ons: 088 3279 852

Zo helpen we je

Adviesgesprek

  • Oriënterend gesprek met onze adviseur over je situatie
  • Direct advies over vervolgstappen
  • Vraag zelf een gesprek aan

Beoordelen situatie

  • Beoordeling van jouw juridische kans van slagen
  • Advies over de beste strategie

Onderhandelen en bemiddelen

  • Als amicaal overleg niet helpt
  • Beoordeling kans van slagen
  • Zeker van maximaal resultaat
  • Ervaren jurist: betere deal
V.a. 1.069,-
1 van 3
Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.

Wat moet je doen als je werknemer fouten maakt?
08 aug 202421 min leestijd

Wat moet je doen als je werknemer fouten maakt?

Een podcast over de te volgen stappen als je werknemer zijn werk niet goed doet.

Wat gaat er veranderen binnen het arbeidsrecht met de nieuwe coalitie?
03 jul 20243 min leestijd

Wat gaat er veranderen binnen het arbeidsrecht met de nieuwe coalitie?

Wat zijn de plannen voor het arbeidsrecht met nieuwe coalitie? Een drietal onderwerpen uitgelicht.

Elke minuut telt: opstarttijd is ook arbeidstijd
19 jun 20243 min leestijd

Elke minuut telt: opstarttijd is ook arbeidstijd

Elke dag tien minuten eerder op je werk zijn om de systemen op te starten, zonder daarvoor betaald te krijgen. Dit was de realiteit voor een callcentermedewerker die van zijn werkgever eist dat hij vijf en een half jaar aan onbetaalde opstarttijd betaalt. Het Hof erkende deze tijd als arbeidstijd, een beslissing die de werknemer recht gaf op de loonvordering.

1 van 3