blog

3 op de 5 ondernemers heeft persoonlijk last van zakelijke juridische problemen

3 min leestijd03 feb 2020

Ongeveer de helft van het mkb heeft de afgelopen vijf jaar te maken gehad met juridische problemen. De problemen hebben vaak te maken met klanten en leveren financiële zorgen en stress op.

Woordvoering

Bekijk meer

Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Ipsos dat juridisch dienstverlener DAS eind 2020 heeft laten uitvoeren onder 483 zzp’ers en mkb-bedrijven tot 20 werknemers.

Verschil in perceptie en de praktijk

Opvallend is dat ondernemers geen zakelijke conflicten verwachten door corona. “Dit heeft dus nauwelijks invloed op het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering,” zegt Esther Jelsma, directeur Sales bij DAS. “We zien wel een verschil in perceptie en de praktijk. De coronacrisis zorgt bij ons namelijk wel voor een toename in vragen en meldingen, vooral over het arbeids- en het contractuele recht”.

Eigen kennis is ontoereikend

Daarnaast blijkt dat ondernemers minder juridische kennis hebben dan gewenst. Ondernemers geven zich zelf gemiddeld een 5,7. Van de ondervraagde ondernemers geeft 42 procent zichzelf een onvoldoende. Verder valt op dat ze zeer betrokken zijn bij juridische vraagstukken, maar er weinig tijd aan besteden.

Behoefte aan juridische ondersteuning

Uit het onderzoek blijkt vooral dat het mkb behoefte heeft aan juridische ondersteuning. Ongeveer de helft van deze groep ondernemers heeft de afgelopen vijf jaren te maken gehad met juridische problemen. Binnen de groep ondernemers hebben mkb’ers vaker dan zzp’ers gebruik gemaakt van de rechtsbijstandverzekering. Esther Jelsma vult aan: “Dit herkennen we ook in onze eigen praktijk. Hoe groter het bedrijf van de mkb’er, hoe vaker dit het geval is”.

Rol van de rechtsbijstandverzekering

Als ondernemers een beroep doen op hun rechtsbijstandverzekering, dan is dat in bijna alle gevallen om juridische problemen op te lossen en minder om ze te voorkomen. “Maar het voorkomen van juridische problemen is juist de sleutel tot zorgeloos ondernemen. Het is belangrijk om zaken niet onnodig uit de hand te laten lopen. Dat kan soms al door vrij simpele aanpassingen in bijvoorbeeld de algemene voorwaarden van een ondernemer. Daarom kunnen onze klanten ook altijd terecht voor juridisch advies of een check van hun juridische documenten, juist óók als er geen een conflict is”, benadrukt Esther Jelsma.

Download hier de infographic.

Infographic Resultaten onderzoek mkb zzp 012021 v2


Woordvoering

Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

Meer artikelen van Woordvoering

Ook interessant voor je

Explosieve groei in gebruik van juridische selfservice documenten door ondernemers
07 nov 20242 min leestijd

Explosieve groei in gebruik van juridische selfservice documenten door ondernemers

Juridisch dienstverlener DAS ziet een groeiende trend in het gebruik van juridische selfservice documenten. DAS zet zich in om ondernemers te helpen hun juridische positie te versterken.

Ook huurder heeft verplichting om waterschade te beperken
07 nov 20243 min leestijd

Ook huurder heeft verplichting om waterschade te beperken

Veel huurders maken zich ernstige zorgen over wateroverlast in en rond hun woningen. Zij eisen vaker actie van verhuurders, maar wie heeft welke verplichtingen?

Impact van aanrijding met fatbike vergelijkbaar met scooterongeluk
31 okt 20243 min leestijd

Impact van aanrijding met fatbike vergelijkbaar met scooterongeluk

Juridisch dienstverlener DAS ziet een enorme stijging in het aantal verkeerszaken met fatbikes. Het is goed om je bewust te zijn van de risico's.

1 van 3