nieuwsbericht

Telefoongebruik tijdens rijden leidt steeds vaker tot aansprakelijkheid bij ongeval

3 min leestijd25 jan 2024

Het aantal ongevallen in het verkeer neemt toe. Bij juridisch dienstverlener DAS steeg het aantal meldingen van verkeersongevallen zonder letsel met vier procent in 2023 vergeleken met 2022. Het aantal verkeersongevallen met letsel steeg met zes procent. Een oorzaak is dat het steeds drukker wordt in het verkeer, maar een andere belangrijke oorzaak is dat bestuurders steeds vaker gevaarlijk, riskant en agressief rijgedrag vertonen.

Woordvoering

Bekijk meer

‘Telefoongebruik, rijden met veel te hoge snelheid, onnodig de bocht afsnijden, bumperkleven, rijden in verboden rijrichting, het negeren van een doorgetrokken streep/verdrijvingsvlak en rijden onder invloed van alcohol, drugs of lachgas, het speelt steeds vaker een rol bij het ontstaan van verkeersongevallen’, zegt Rembrandt Groenewegen, jurist Verkeer & Letsel bij DAS. 

Agressief en gevaarlijk rijgedrag kan leiden tot schuld

Mensen zijn ongeduldiger, hebben minder begrip voor elkaar of moeten door drukte snel op de plaats van bestemming zijn. ‘De meeste mensen weten wel dat dit rijgedrag een boete of andere strafrechtelijke gevolgen kan hebben, maar wat de meesten niet beseffen is dat gevaarlijk, riskant of agressief rijgedrag ook gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid als je betrokken raakt bij een verkeersongeval’, geeft Groenewegen aan. 

‘Wij zien dat rechters hier steeds meer rekening mee houden. Als dit gevaarlijke rijgedrag met overtuigend bewijsmateriaal is aangetoond, dan zijn rechters steeds vaker geneigd de bewijslast om te draaien’, aldus Groenewegen van DAS. 

Bewijzen dat ongeval ook was gebeurd zonder appen achter het stuur

‘Verleent een bestuurder bijvoorbeeld geen voorrang, maar keek de partij die voorrang had, voorafgaand aan het ongeval op zijn telefoon of reed hij te hard, dan moet laatstgenoemde partij bewijzen dat het ongeval ook was gebeurd als hij niet op zijn telefoon keek of te hard had gereden. Erg moeilijk om te bewijzen, waardoor de bestuurder vaak (gedeeltelijk) aansprakelijk is.’ 

Meer weten over aansprakelijkheid bij een verkeersongeval?

Op onze site vind je onder andere meer informatie over verkeersongevallen tussen gemotoriseerde verkeersdeelnemers.

Verschillende media schonk aandacht aan het onderwerp en citeerde Rembrandt Groenewegen, waaronder de Telegraaf, Amweb en VVP Online.

Woordvoering

Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

Meer artikelen van Woordvoering

Ook interessant voor je

Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie
27 jan 20253 min leestijd

Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie

Juridisch dienstverlener DAS ziet een stijging in het aantal aanrijdingen zonder letsel waarbij discussie ontstaat over de schuldvraag. In 2024 werden bijna 7500 aanrijdingszaken gemeld waarin onenigheid bestond over wie verantwoordelijk was voor het incident. Dit is een toename van vijf procent ten opzichte van 2023.

Vuurwerkschade blijft hele jaar door zorgwekkend
27 jan 20253 min leestijd

Vuurwerkschade blijft hele jaar door zorgwekkend

Vuurwerkschade vindt het hele jaar door plaats. Wat moet je doen als je schade hebt geleden door vuurwerk? Wij leggen het uit.

Hoe een blowtje je de kop kost: 9 spraakmakende arbeidsrechtzaken in 2024
06 jan 20254 min leestijd

Hoe een blowtje je de kop kost: 9 spraakmakende arbeidsrechtzaken in 2024

9 spraakmakende arbeidsrechtuitspraken in 2024 op een rij.

Item 1 - 3 uit 3