nieuwsbericht

    Telefoongebruik tijdens rijden leidt steeds vaker tot aansprakelijkheid bij ongeval

    3 min leestijd25 jan 2024

    Het aantal ongevallen in het verkeer neemt toe. Bij juridisch dienstverlener DAS steeg het aantal meldingen van verkeersongevallen zonder letsel met vier procent in 2023 vergeleken met 2022. Het aantal verkeersongevallen met letsel steeg met zes procent. Een oorzaak is dat het steeds drukker wordt in het verkeer, maar een andere belangrijke oorzaak is dat bestuurders steeds vaker gevaarlijk, riskant en agressief rijgedrag vertonen.

    Woordvoering

    Bekijk meer

    ‘Telefoongebruik, rijden met veel te hoge snelheid, onnodig de bocht afsnijden, bumperkleven, rijden in verboden rijrichting, het negeren van een doorgetrokken streep/verdrijvingsvlak en rijden onder invloed van alcohol, drugs of lachgas, het speelt steeds vaker een rol bij het ontstaan van verkeersongevallen’, zegt Rembrandt Groenewegen, jurist Verkeer & Letsel bij DAS. 

    Agressief en gevaarlijk rijgedrag kan leiden tot schuld

    Mensen zijn ongeduldiger, hebben minder begrip voor elkaar of moeten door drukte snel op de plaats van bestemming zijn. ‘De meeste mensen weten wel dat dit rijgedrag een boete of andere strafrechtelijke gevolgen kan hebben, maar wat de meesten niet beseffen is dat gevaarlijk, riskant of agressief rijgedrag ook gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid als je betrokken raakt bij een verkeersongeval’, geeft Groenewegen aan. 

    ‘Wij zien dat rechters hier steeds meer rekening mee houden. Als dit gevaarlijke rijgedrag met overtuigend bewijsmateriaal is aangetoond, dan zijn rechters steeds vaker geneigd de bewijslast om te draaien’, aldus Groenewegen van DAS. 

    Bewijzen dat ongeval ook was gebeurd zonder appen achter het stuur

    ‘Verleent een bestuurder bijvoorbeeld geen voorrang, maar keek de partij die voorrang had, voorafgaand aan het ongeval op zijn telefoon of reed hij te hard, dan moet laatstgenoemde partij bewijzen dat het ongeval ook was gebeurd als hij niet op zijn telefoon keek of te hard had gereden. Erg moeilijk om te bewijzen, waardoor de bestuurder vaak (gedeeltelijk) aansprakelijk is.’ 

    Meer weten over aansprakelijkheid bij een verkeersongeval?

    Op onze site vind je onder andere meer informatie over verkeersongevallen tussen gemotoriseerde verkeersdeelnemers.

    Verschillende media schonk aandacht aan het onderwerp en citeerde Rembrandt Groenewegen, waaronder de Telegraaf, Amweb en VVP Online.

    Woordvoering

    Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

    Meer artikelen van Woordvoering

    Ook interessant voor je

    Ontslagen door grappen en grollen op de werkvloer
    01 apr 20253 min leestijd

    Ontslagen door grappen en grollen op de werkvloer

    1 april. De dag van de practical jokes, ook op menig werkvloer. Dat grappen op de werkvloer niet altijd goed vallen en soms zelfs tot ontslag op staande voet kunnen leiden, leren onderstaande uitspraken. Pascal Besselink, arbeidsrechtadvocaat bij DAS zet zes uitspraken op een rij.

    Hanneke Jukema vertrekt als CEO van DAS
    18 mrt 20253 min leestijd

    Hanneke Jukema vertrekt als CEO van DAS

    DAS kondigt aan dat CEO Hanneke Jukema per 1 mei haar functie neerlegt. Na twee termijnen van vier jaar is conform de Corporate Governance code en in goed overleg met de Raad van Commissarissen besloten dat zij haar rol overdraagt.

    Kater na carnaval kan vakantiedag of loon kosten
    04 mrt 20253 min leestijd

    Kater na carnaval kan vakantiedag of loon kosten

    Veel carnavalsvierders zullen mogelijk met een kater opstaan de dag erna en zich wellicht ziek melden. Volgens de wet hoeft een zieke werknemer bij een ziekmelding niet te vertellen of uit te leggen wat zijn klachten zijn, en een werkgever mag hier ook niet naar vragen. Alleen de bedrijfsarts mag dit weten, maar de kans dat iemand zich daar dezelfde dag nog moet melden, is klein.

    Item 1 - 3 uit 3