Stappenplan verborgen gebreken melden
Je hebt net een nieuwe woning gekocht. Na de oplevering ontdek je tóch nog een gebrek. Ontdek welke stappen je kunt zetten om dit op te lossen.
1. Onderzoek of je de verkoper aansprakelijk kan stellen
Soms is de verkoper aansprakelijk voor het gebrek. Die is dan verplicht het te repareren of de reparatiekosten te betalen.
Je kunt de verkoper aansprakelijk stellen als:
- Je jouw woning niet normaal kunt gebruiken door het gebrek.
- Die wist van het gebrek, maar dit niet heeft gemeld.
Wees je ervan bewust dat je als koper ook een onderzoeksplicht hebt. Je moet zelf onderzoeken of er gebreken zijn in de woning en ook genoeg vragen stellen om dit te achterhalen. Hoe meer onderzoek je hebt gedaan, hoe groter de kans is dat de verkoper de schade moet betalen.
2. Verborgen gebreken melden bij de verkoper
Als je een gebrek hebt ontdekt en de verkoper aansprakelijk is, moet je die binnen een redelijke termijn op de hoogte stellen. Meestal is dat een termijn van 2 maanden. Het is verstandig om dit schriftelijk doen.
Zelfs als je nog niet precies weet hoe groot de schade is, is het belangrijk om de verkoper op de hoogte te stellen van het gebrek. Als je dit niet tijdig meldt, kun je misschien geen aanspraak meer maken op eventuele schadevergoeding.
Soms is er ook sprake van een 'aftrek nieuw voor oud'. In deze gevallen wordt alleen de dagwaarde van de kapotte onderdelen vergoed. Dit is dus niet hetzelfde als de nieuwprijs.
3. Zoek met de verkoper naar een oplossing
Als je het gebrek bij de verkoper gemeld hebt, zoeken jullie samen naar een oplossing. Leg alle afspraken die jullie maken vast op papier. Je kunt ook een mediator inschakelen om het gesprek soepel te laten lopen. Geef de verkoper genoeg tijd om het gebrek te herstellen. Doe je dit niet? Dan heb je waarschijnlijk geen recht op een schadevergoeding.
4. Stuur een ingebrekestelling
Komen jullie er samen niet uit? Stel de verkoper dan in gebreke. Stel samen met een jurist een aangetekende brief op waarin je het gebrek meldt. Vraag de verkoper het gebrek te herstellen binnen een redelijke termijn en geef aan dat je anders verdere stappen neemt. Als de verkoper de gebreken niet binnen de aangegeven termijn herstelt, is er sprake van verzuim. Je mag de gebreken dan door een derde laten herstellen en de herstelkosten verhalen op de verkoper.
5. Naar de rechter
Als de ingebrekestelling niks uithaalt, kun je naar de rechter stappen. Start binnen 2 jaar een civiele procedure. Is de schadevergoeding hoger dan €25.000? Dan heb je een advocaat nodig. Onder dat bedrag is het niet nodig. Het is echter altijd goed om juridisch advies in te winnen in ingewikkelde situaties.
Hoe kunnen wij je helpen?
Heeft deze informatie je geholpen?
We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.