Geschil met je aannemer? Dit kun je doen

Is er in jouw huis of tuin schade ontstaan door de verbouwing van de buren? Ontdek wat je kunt doen om dit op te lossen.

Wat kun je doen bij conflict met je aannemer?

Een conflict met je aannemer kan op allerlei manieren ontstaan. Misschien ben je niet tevreden omdat het werk te laat is opgeleverd, de kwaliteit niet goed genoeg is of er schade is ontstaan. Hieronder staat per situatie beschreven hoe je het geschil kunt oplossen.

De aannemer voert de overeenkomst niet goed uit

Ben je niet tevreden over de kwaliteit of de snelheid van de werkzaamheden? Ga dan altijd eerst zelf aan tafel zitten met je aannemer om het geschil te bespreken. Je kunt ook een mediator inschakelen om te helpen. Samen zet je alle tekortkomingen op papier en spreek je af hoe en wanneer deze hersteld moeten worden. Daarna ondertekenen jullie allebei de gemaakte afspraken.

Komen jullie er niet uit? Dan moet je jouw aannemer in gebreke stellen. Dit betekent dat je de aannemer een aangetekende brief stuurt. Hierin noem je alle gebreken die hersteld moeten worden. Je geeft ook een redelijke termijn om de bijbehorende werkzaamheden uit te voeren. Betaal de rekening pas als alle gebreken hersteld zijn.

Legt je aannemer het werk neer en ben je verzekerd? Meld je zaak dan direct bij ons.

Tijdens de werkzaamheden veroorzaakt de aannemer per ongeluk schade

Het kan natuurlijk gebeuren dat een aannemer zelf schade veroorzaakt. Je bent dan niet verplicht om de aannemer in gebreke te stellen; je kunt er ook voor kiezen om de schade door een ander te laten herstellen.

Meld de schade altijd bij je eigen opstal-of inboedelverzekeraar. Vraag vervolgens aan je aannemer om het te melden bij zijn/haar/diens aansprakelijkheidsverzekeraar. Zo ga je te werk:

  1. Leg de schade vast. Maak foto's van de schade en verzamel getuigenverklaringen. Hierdoor heb je bewijs en kun je de aannemer (misschien) aansprakelijk stellen. Bij ernstige gevallen is het verstandig om ook een bouwkundig expert in te schakelen.
  2. Beperk je schade. Als opdrachtgever heb je een schadebeperkingsplicht. Dat betekent dat je moet voorkomen dat de schade groter wordt. Doe je dit niet? Dan kan het zijn dat de aannemer de schade niet hoeft te vergoeden.&
  3. Verzamel de bonnetjes. Zorg ervoor dat je alle bonnetjes en facturen bewaart die te maken hebben met het herstel van de schade. Daarmee kun je laten zien wat de schade je financieel heeft gekost.
  4. Meld de schade. Meld de schade bij je eigen opstal- en inboedelverzekeraar en vraag je aannemer om de schade te melden bij zijn/haar/diens aansprakelijkheidsverzekeraar.

Naar de rechter of een geschillencommissie

Lukt het niet een oplossing te vinden? Dan kun je naar de rechter te stappen. Als er algemene voorwaarden zijn, kun je de zaak ook bij een geschillencommissie voorleggen. Dit is vaak sneller en goedkoper dan een procedure bij de rechtbank.

Oplevering en inspectie

Je aannemer is verplicht het werk goed uit te voeren en je woning zonder gebreken op te leveren. Tijdens de oplevering inspecteren jullie daarom samen de uitgevoerde werkzaamheden. Alle gebreken die zichtbaar zijn, noteer je op een opleveringsrapport. Dit wordt ook wel het proces-verbaal van oplevering genoemd.

Gaat het om de oplevering van een nieuwe woning of een grote verbouwing? Vraag dan een bouwkundige om met je mee te kijken. Die kan het werk nauwkeurig beoordelen. Soms komt het voor dat een aannemer de gebreken niet in het opleverrapport wil opnemen. Vraag in dat geval of die het als discussiepunt wil noteren. Wil je aannemer dat ook niet? Stuur dan direct na de oplevering een mail of brief waarin je de gebreken alsnog meldt.

In sommige algemene voorwaarden staat dat je alle zichtbare gebreken bij de oplevering melden. Doe je dit niet? Dan heb je die gebreken geaccepteerd en hoeft de aannemer ze niet meer te herstellen. Het is daarom altijd verstandig om het werk goed te inspecteren.

Tijdens de bouw van een woning mag je de laatste 5 procent van de aanneemsom inhouden. Soms geeft een aannemer een bankgarantie af. In dat geval moet je deze laatste termijn wel betalen. Bij een verbouwing ben je meestal overeengekomen dat je de laatste termijn bij de oplevering betaalt. Als er veel gebreken zijn, kun je de laatste termijn echter opschorten. Let wel op, want je mag niet meer geld inhouden dan nodig is om de gebreken te herstellen.

Oplevering weigeren

Is de verbouwing nog niet klaar op de afgesproken opleverdatum? Of heeft het werk ernstige gebreken? Dan kun je de oplevering weigeren. Je geeft dan in een verklaring aan dat je de oplevering weigert. Je vraagt hierin of je aannemer dit ook kan tekenen. De aannemer moet jou dan mogelijk een schadevergoeding betalen. De afspraken hierover staan vaak in de algemene voorwaarden.

Situaties waarin je de oplevering kunt weigeren zijn zeldzaam. Het moet dan echt gaan om gebreken die een woning onbruikbaar maken. Neem in zo'n geval altijd een bouwkundige mee en raadpleeg ook een jurist.

Aannemer aansprakelijk stellen

Een aannemer is verantwoordelijk voor het uitvoeren en tijdig opleveren van het bouwproject. Ook heeft die een waarschuwingsplicht. Is er schade ontstaan tijdens de bouw of daarna? Dan kun je jouw aannemer misschien aansprakelijk stellen.

Hoe kunnen wij je helpen?

Persoonlijk consult

Ben je niet verzekerd bij ons? Ook dan kunnen we je helpen.

Bel ons op maandag tot en met vrijdag tussen 08:30 tot 17:30, om te horen wat in jouw specifieke situatie de volgende stappen kunnen zijn.

088 3279 886

30 minuten jurist

  • Sparren met een ervaren jurist die gespecialiseerd is in jouw situatie
  • Direct antwoord op je belangrijkste vragen
  • Rustig vragen stellen zonder verplichting
  • Vandaag besteld, de volgende werkdag contact

Beoordelen

  • Beoordeling van jouw situatie
  • Inzicht in jouw kansen
  • Advies over het vervolg
  • Contact met de tegenpartij
  • Versturen van juridische brieven
  • Onderhandeling met de tegenpartij
  • Afspraken maken en vastleggen

Onderstaande prijs geldt in de meeste gevallen. Op basis van je specifieke situatie geven wij advies en de juiste prijs. Bel ons of plan een gesprek in.

499,-
088 327 98 86

Beoordelen & onderhandelen

  • Beoordeling van jouw situatie
  • Inzicht in jouw kansen
  • Advies over het vervolg
  • Contact met de tegenpartij
  • Versturen van juridische brieven
  • Onderhandeling met de tegenpartij
  • Afspraken maken en vastleggen

Onderstaande prijs geldt in de meeste gevallen. Op basis van je specifieke situatie geven wij advies en de juiste prijs. Bel ons of plan een gesprek in.

1359,-
088 327 98 86
1 van 4
Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.