Fietsongeluk gehad? Dit is wat je moet weten!

De kinderen naar school brengen, zelf naar het werk of het station, snel naar de winkel voor een kleine boodschap? Dat doen we steeds vaker op de fiets. Lekker en gezond, maar daarnaast stijgt het aantal fietsongelukken ook flink. En stel dat jij zelf een fietsongeluk meemaakt? Wat moet je dan doen? Welke juridische stappen kun je zelf ondernemen?

Soorten fietsongelukken

Er zijn verschillende situaties waarin fietsongelukken kunnen voorkomen.

Fiets tegen fiets

Een aanrijding met een andere fiets is zo gebeurd. Een fietser die niet goed oplet of een remfout maakt: het komt vaak voor. Of een fietser die plotseling afslaat zonder te kijken. Of een fietser die de balans verliest door bijvoorbeeld achterom te kijken of met een voet van de trapper afglijdt. En daardoor kunnen andere fietsers in de problemen komen. Fietsers in het verkeer zijn gelijkwaardig. Komt het tot een botsing met elkaar, dan  bepalen de fouten die de fietsers maakten de aansprakelijkheid. De leeftijd van fietsers speelt hierin geen rol.

Fiets tegen auto/motor

Je bent aan het autorijden maar je bent er niet helemaal bij met je gedachten. Ineens hoor je een harde klap. Je ziet in een flits dat een fietser tegen je aan is gebotst. Direct  schiet het door je hoofd: ’Ik heb een fietser aangereden, wat nu?’

In Nederland geldt de regel dat de zwakkere verkeersdeelnemer beschermd wordt tegen de sterkere verkeersdeelnemer. In dit scenario is de aangereden fietser de zwakkere deelnemer. Dit geldt ook als de fietser (deels) fout zat. Dan vergoed de autoverzekeraar bij fietsers van 14 jaar en ouder in de meeste gevallen minimaal 50% van de schade. Of de fietser recht heeft op meer vergoeding hangt van meerdere factoren af. Bijvoorbeeld de omstandigheden, de ernst van het letsel, de situatie ter plaatse, gemaakte fouten en leeftijd. Ben je als bestuurder van een motorrijtuig jonger dan 14 jaar, dan moet jouw verzekeraar in de meeste gevallen 100% van de schade vergoeden.

Ongelukken door gebruik smartphone

Tegenwoordig neemt het aantal fietsongelukken door het gebruik van smartphones in het verkeer toe. Of je nu in de auto of op de fiets aan het appen bent, het kan voor vervelende ongelukken zorgen. Bovendien kun je als fietser een boete van 160 euro krijgen wanneer je fietst met smartphone in je handen. Ben je jonger dan 16 jaar, dan bedraagt de boete de helft. Tot 12 jaar krijg je alleen een waarschuwing. De boete voor automobilisten bedraagt 420 euro. Wat kun je beter doen? Plaats je smartphone in een houder of doe ‘m in je tas, dan word je niet afgeleid. Dat verkleint de kans op een ongeluk.

Ongelukken met elektrische fiets

Op straat zijn ze niet meer te missen: de elektrische fiets of e-bike. Niet alleen populair bij ouderen, maar ook bij jongeren. Ze schieten vooruit over de fietspaden, de een nog harder dan de ander.

Er zijn verschillende elektrische fietsen. Zo zijn er e-bikes met trapondersteuning waarvan de maximale snelheid 25 km/u is en e-bikes (speed pedelecs) die een maximale snelheid van 45 km/u kunnen halen. Daarnaast wordt de fatbike steeds populairder. Deze elektrische fiets met dikke, brede banden zie je steeds vaker in de stad. Vooral voor ouderen kan het lastig zijn om op tijd op die snellere fietsen te reageren. Daardoor is de kans op een fietsongeluk groter. Daarnaast is er bij ouderen vaker sprake van letselschade na een fietsongeluk.

Bestuurders van fatbikes en e-bikes met trapondersteuning tot 25 km/u hebben dezelfde bescherming als bestuurders van een ‘gewone’ fiets. Uiteraard moet je je wel houden aan de wet- en regelgeving. Als bestuurder van een e-bike behoor je dus ook tot de zwakkere verkeersdeelnemers die ten opzichte van het gemotoriseerde verkeer beschermd wordt. Een botsing tussen een ‘gewone’ fiets en fatbike of e-bike die aan de regels voldoet wordt dus op eenzelfde wijze beoordeeld als een ongeval tussen twee ‘gewone’ fietsen. De speed pedelec is daarentegen geen fiets, maar een motorvoertuig. Fatbikes en e-bikes die een gashendel hebben vallen ook onder gemotoriseerd verkeer.

Wat te doen na een fietsongeluk?

Een fietsongeluk is natuurlijk erg vervelend en op het moment zelf gaat er van alles door je heen. Hou rekening met een aantal dingen.

Direct na het ongeval

Je zit op de fiets en bám, een klap. Je schrikt je rot. Je eerste gedachte is misschien wel: ’Wat moet ik nu doen?’. Als het nodig is, bel je eerst de politie en/of ambulance. Daarnaast verzamel je genoeg bewijs. Maak foto’s van de verkeerssituatie, van de voertuigen en van de schade. Vraag de contactgegevens van degene die je heeft aangereden, zoals diens naam, telefoonnummer en adres. Vul samen het schadeformulier in.

Vraag ook aan omstanders of zij iets gezien hebben en noteer hun contactgegevens. Ga na of er beelden van het ongeval zijn gemaakt (door derden of via omgevingscamera's). Dit geeft een compleet beeld van de situatie voor de verzekeraar en eventueel voor de politie als die betrokken zijn, die maakt dan een politierapport op.

Juridische stappen

Op het moment van het fietsongeluk ben je natuurlijk flink geschrokken. De kans is groot dat je letselschade hebt opgelopen. Wil je weten wanneer en hoe je juridisch advies moet inschakelen? DAS kan je hierbij helpen! Dit geldt ook voor het bepalen van de aansprakelijkheid. Wat moet je doen na een fietsongeluk? Gebruik ons gratis stappenplan.

Aansprakelijkheidsverzekering en fietsongelukken

Aansprakelijkheidsverzekering fiets tegen fiets

Ga je de weg op met je fiets en krijg je een ongeluk met een andere fietser? Dan is het aan te raden om een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) te hebben. Die dekt de financiële schade die jij aan een andere fietser toebrengt. De kosten van een AVP is relatief laag en je dekt een groot risico. Heb je deze verzekering niet, dan betaal je de schade zelf. De kosten bij een ongeval met letsel kunnen flink oplopen.

Wat als mijn kind schade veroorzaakt?

Spelende kinderen kunnen soms schade aanrichten. Denk aan een bal die een deuk in een auto maakt. Wie is dan aansprakelijk? De leeftijd speelt een belangrijke rol. Hoe ouder het kind hoe meer verantwoordelijkheid er bij het kind zelf ligt.

Is jouw kind 14 jaar of jonger, dan ben jij als ouder of voogd altijd aansprakelijk voor de schade die jouw kind heeft gemaakt. Is jouw kind 14 of 15 jaar? Dan is het in eerste instantie zelf aansprakelijk voor de schade. Als ouder of voogd kun je dan ook aansprakelijk zijn, tenzij je kunt aantonen dat je er alles aan gedaan hebt om de schade te voorkomen. Zodra jouw kind 16 jaar of ouder is, is het zelf aansprakelijk voor de veroorzaakte schade.

DAS legt je graag uit wat je nog meer moet weten zodra je kind schade veroorzaakt.

Letselschade na een fietsongeluk

Na een fietsongeluk kan er letselschade ontstaan. Naast psychische trauma’s kan iemand ook lichamelijk letsel oplopen. Bijvoorbeeld snijwonden, kneuzingen of zelfs botbreuken. Heeft een andere partij schuld? Dan heb je mogelijk recht op een schadevergoeding. Deze vergoeding kan:

  • eventuele inkomstenverlies compenseren;
  • medische kosten dekken;
  • schade aan de fiets herstellen.

Extra belangrijk dus dat je in deze situaties juridisch advies vraagt.

Heb je recht op een schadevergoeding? Kijk in onze gratis informatiegids.  

Een letselschadeclaim doe je in meerdere stappen. Zoals:

  • onderzoek doen;
  • medisch bewijs verzamelen;
  • schade berekenen. 

Een letselschadeadvocaat begeleidt slachtoffers en zorgt voor extra ondersteuning bij letselschade. Zo helpt jouw letselschadeadvocaat je met het vaststellen van de aansprakelijkheid en met het onderhandelen met verzekeraars. Ook kan die juridische stappen ondernemen.

Hoe kunnen wij je helpen?

Ben je bij DAS verzekerd?

In dat geval helpen wij je graag verder bij direct letselschade melden voor verzekerden.
Bel ons op telefoonnummer 020 651 8815 of meld je zaak online.

Hulp bij letselschade

  • Als je geen verzekering hebt
  • Ontdek online je rechtspositie
  • Direct hulp van je eigen letselschadejurist
  • Onze hulp is geheel kosteloos
  • Gratis advies, bel: 088 3279 817
Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.