blog

    Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?

    3 min leestijd28 nov 2023

    Bij de politie ontvangen ze ongeveer 50.000 meldingen per jaar van online fraude. Bij DAS worden er gemiddeld 10 tot 15 meldingen per maand gedaan van gedupeerde consumenten. Het zijn schokkende cijfers en het kan iedereen overkomen.

    Sanne Depmann

    advocaat

    Bekijk meer

    Het is belangrijk om goed onderzoek te doen naar de online verkoper om online fraude te voorkomen. In ons blog geven we tips. Maar wat moet je doen als je toch slachtoffer bent van online fraude?

    Stap 1 Verzamel zo veel mogelijk bewijs

    Maak bijvoorbeeld een kopie van de advertentie, noteer de gegevens met wie je zaken hebt gedaan, zoals de contactgegevens, rekeningnummer, en probeer IP-adres te achterhalen. Bewaar de mails of WhatsApp-berichten. Dat helpt allemaal om te achterhalen wie jou geld afhandig heeft gemaakt.

    Stap 2 Schrijf verkoper aan

    Weet je wie het is? Schrijf diegene aan en vraag om terugbetaling. Schakel hiervoor eventueel juridische hulp in.

    Stap 3 Waarschuw anderen

    Laat anderen weten wat jou overkomen is door bijvoorbeeld een review te schrijven of een bericht op een forum te plaatsen. Blijf wel feitelijk.

    Stap 4 Doe altijd aangifte bij de politie

    Hoe klein het bedrag ook is, door jouw aangifte kun je anderen helpen. De politie kan eventueel verbanden leggen met andere aangiften. Wordt er meerdere keren tegen een zelfde banknummer aangifte gedaan dan wordt de bank ook geïnformeerd.

    Podcast

    In een podcast ga ik samen met Gijs van der Linden van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting van de politie en Rick van der Rest, product ontwikkelaar bij LAVG, langer in gesprek over dit onderwerp. De podcast kun je beluisteren via onze site.


    Niet verzekerd?

    Direct hulp bij aankopen


    Direct juridische advies?

    Juridische Servicecenter

    advocaat

    Sanne Depmann

    Ik heb ruime (proces)ervaring op het gebied van contractenrecht en onderwijsrecht. Wat mij typeert, is mijn 'hands on'-mentaliteit. Ik ben doelgericht en praktisch, maar ga een juridische discussie zeker niet uit de weg,

    Meer artikelen van Sanne Depmann

    Ook interessant voor je

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden
    27 feb 20253 min leestijd

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden

    Steeds meer mensen die via Booking.com een accommodatie hebben geboekt, worden naderhand benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van het platform. Deze fraudeurs vragen naar persoonlijke en bankgegevens met als doel geld afhandig te maken. Hoe voorkom je het?

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen
    24 feb 20252 min leestijd

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen

    Niets is zo vervelend als iemand die jouw betaalverzoek negeert. Stel je voor: je hebt net een gezellige avond gehad met vrienden, je betaalt de rekening en stuurt een tikkie. Maar dan… stilte. Wat doe je dan? Hier zijn mijn tips.


    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella
    14 nov 20242 min leestijd

    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella

    Hoe zit het als je een fiets hebt besteld en betaald en de leverancier is failliet verklaard? Wat moet je dan doen? Wij leggen het uit in ons blog.

    Item 1 - 3 uit 3