blog
Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?
Bij de politie ontvangen ze ongeveer 50.000 meldingen per jaar van online fraude. Bij DAS worden er gemiddeld 10 tot 15 meldingen per maand gedaan van gedupeerde consumenten. Het zijn schokkende cijfers en het kan iedereen overkomen.
Het is belangrijk om goed onderzoek te doen naar de online verkoper om online fraude te voorkomen. In ons blog geven we tips. Maar wat moet je doen als je toch slachtoffer bent van online fraude?
Stap 1 Verzamel zo veel mogelijk bewijs
Maak bijvoorbeeld een kopie van de advertentie, noteer de gegevens met wie je zaken hebt gedaan, zoals de contactgegevens, rekeningnummer, en probeer IP-adres te achterhalen. Bewaar de mails of WhatsApp-berichten. Dat helpt allemaal om te achterhalen wie jou geld afhandig heeft gemaakt.
Stap 2 Schrijf verkoper aan
Weet je wie het is? Schrijf diegene aan en vraag om terugbetaling. Schakel hiervoor eventueel juridische hulp in.
Stap 3 Waarschuw anderen
Laat anderen weten wat jou overkomen is door bijvoorbeeld een review te schrijven of een bericht op een forum te plaatsen. Blijf wel feitelijk.
Stap 4 Doe altijd aangifte bij de politie
Hoe klein het bedrag ook is, door jouw aangifte kun je anderen helpen. De politie kan eventueel verbanden leggen met andere aangiften. Wordt er meerdere keren tegen een zelfde banknummer aangifte gedaan dan wordt de bank ook geïnformeerd.
Podcast
In een podcast ga ik samen met Gijs van der Linden van het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting van de politie en Rick van der Rest, product ontwikkelaar bij LAVG, langer in gesprek over dit onderwerp. De podcast kun je beluisteren via onze site.
Sanne Depmann
Ik heb ruime (proces)ervaring op het gebied van contractenrecht en onderwijsrecht. Wat mij typeert, is mijn 'hands on'-mentaliteit. Ik ben doelgericht en praktisch, maar ga een juridische discussie zeker niet uit de weg,
Meer artikelen van Sanne Depmann