nieuwsbericht

Onoplettende automobilist steeds vaker schuldig aan aanrijding

3 min leestijd28 mei 2024

Appen, navigeren en vergaderen tijdens het autorijden. Het speelt steeds vaker een rol in het verkeer. Het is afleidend, risicovol en gevaarlijk. 'En dat betekent dat onoplettendheid ook gevolgen kan hebben als je betrokken raakt bij een ongeval', zegt Rembrandt Groenewegen, senior juridisch medewerker Verkeer en Letsel bij DAS.

W

Woordvoering

Bekijk meer

'Wat de meeste bestuurders niet beseffen is dat gevaarlijk of riskant rijgedrag ook gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid als je betrokken raakt bij een verkeersongeval', merkt Groenewegen op. 

Rechters draaien bewijslast steeds vaker om

'Wij zien dat rechters hier steeds meer rekening mee houden. Als dit gevaarlijke rijgedrag met overtuigend bewijsmateriaal is aangetoond, dan zijn rechters steeds vaker geneigd de bewijslast om te draaien', aldus Groenewegen.  

Ook gebeurd zonder appen achter het stuur

'Verleent een bestuurder bijvoorbeeld geen voorrang, maar keek de partij die voorrang had, voorafgaand aan het ongeval op zijn telefoon, dan moet laatstgenoemde partij bewijzen dat het ongeval ook was gebeurd als hij niet op zijn telefoon keek', schetst hij.

Lippen stiften achter het stuur

'Erg moeilijk om te bewijzen, waardoor de bestuurder vaak (gedeeltelijk) aansprakelijk is. Dit geldt overigens ook bij het kijken in een spiegel om even je lippen te stiften of als jij als bestuurder je aandacht op vergaderstukken of autopapieren hebt en daardoor niet op het verkeer en de weg gefocust bent', merkt Groenewegen van DAS nog op. 

In de media

Verschillende media publiceerden hierover waaronder Amweb en Metro.

W

Woordvoering

Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

Meer artikelen van Woordvoering

Ook interessant voor je

DAS kondigt vertrek aan van Chief Transformation Officer
04 jul 20242 min leestijd

DAS kondigt vertrek aan van Chief Transformation Officer

DAS maakt bekend dat Jaap Witteveen, Chief Transformation Officer (CTO) en statutair bestuurder, heeft besloten om zijn functie per 1 september 2024 neer te leggen.

Hoge Raad slaat piketpaaltje voor ontbinden koop elektrische auto bij afwijkende actieradius
03 jul 20243 min leestijd

Hoge Raad slaat piketpaaltje voor ontbinden koop elektrische auto bij afwijkende actieradius

De actieradius van elektrische auto’s levert vaak juridische discussies op. De Hoge Raad heeft recent een belangrijke uitspraak gedaan die meer duidelijkheid en richting zal geven aan lopende en nieuwe discussies over non-conformiteit.

Toename van verkeerszaken met letsel onder fietsers
03 jun 20243 min leestijd

Toename van verkeerszaken met letsel onder fietsers

Het aantal verkeerszaken met letsel waarbij fietsers betrokken zijn, is in het eerste kwartaal van 2024 met 14 procent gestegen ten opzichte van 2023 over dezelfde periode.

1 van 3