nieuwsbericht

Onoplettende automobilist steeds vaker schuldig aan aanrijding

3 min leestijd28 mei 2024

Appen, navigeren en vergaderen tijdens het autorijden. Het speelt steeds vaker een rol in het verkeer. Het is afleidend, risicovol en gevaarlijk. 'En dat betekent dat onoplettendheid ook gevolgen kan hebben als je betrokken raakt bij een ongeval', zegt Rembrandt Groenewegen, senior juridisch medewerker Verkeer en Letsel bij DAS.

Woordvoering

Bekijk meer

'Wat de meeste bestuurders niet beseffen is dat gevaarlijk of riskant rijgedrag ook gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid als je betrokken raakt bij een verkeersongeval', merkt Groenewegen op. 

Rechters draaien bewijslast steeds vaker om

'Wij zien dat rechters hier steeds meer rekening mee houden. Als dit gevaarlijke rijgedrag met overtuigend bewijsmateriaal is aangetoond, dan zijn rechters steeds vaker geneigd de bewijslast om te draaien', aldus Groenewegen.  

Ook gebeurd zonder appen achter het stuur

'Verleent een bestuurder bijvoorbeeld geen voorrang, maar keek de partij die voorrang had, voorafgaand aan het ongeval op zijn telefoon, dan moet laatstgenoemde partij bewijzen dat het ongeval ook was gebeurd als hij niet op zijn telefoon keek', schetst hij.

Lippen stiften achter het stuur

'Erg moeilijk om te bewijzen, waardoor de bestuurder vaak (gedeeltelijk) aansprakelijk is. Dit geldt overigens ook bij het kijken in een spiegel om even je lippen te stiften of als jij als bestuurder je aandacht op vergaderstukken of autopapieren hebt en daardoor niet op het verkeer en de weg gefocust bent', merkt Groenewegen van DAS nog op. 

In de media

Verschillende media publiceerden hierover waaronder Amweb en Metro.

Woordvoering

Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

Meer artikelen van Woordvoering

Ook interessant voor je

Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie
27 jan 20253 min leestijd

Aanrijding mondt steeds vaker uit in ruzie

Juridisch dienstverlener DAS ziet een stijging in het aantal aanrijdingen zonder letsel waarbij discussie ontstaat over de schuldvraag. In 2024 werden bijna 7500 aanrijdingszaken gemeld waarin onenigheid bestond over wie verantwoordelijk was voor het incident. Dit is een toename van vijf procent ten opzichte van 2023.

Vuurwerkschade blijft hele jaar door zorgwekkend
27 jan 20253 min leestijd

Vuurwerkschade blijft hele jaar door zorgwekkend

Vuurwerkschade vindt het hele jaar door plaats. Wat moet je doen als je schade hebt geleden door vuurwerk? Wij leggen het uit.

Hoe een blowtje je de kop kost: 9 spraakmakende arbeidsrechtzaken in 2024
06 jan 20254 min leestijd

Hoe een blowtje je de kop kost: 9 spraakmakende arbeidsrechtzaken in 2024

9 spraakmakende arbeidsrechtuitspraken in 2024 op een rij.

Item 1 - 3 uit 3