Hoe claim je de schadevergoeding na een aanrijding?
Eén ding is zeker: een verkeersongeval gaat je niet in de koude kleren zitten. Eerst heeft de schrik de overhand. Daarom is het belangrijk dat je snel handelt, als je daartoe in staat bent. Bij bijna ieder verkeersongeval is er sprake van schade aan het voertuig of zelfs letselschade. Ook als passagier kun je letselschade oplopen. Maar hoeveel schadevergoeding krijg je en hoe claim je de schade?
Bij DAS helpen we je het hoofd koel te houden. Wij beantwoorden belangrijke vragen en geven je persoonlijk advies. Claim waar je recht op hebt en plan een vrijblijvend gesprek met een van onze juridische specialisten.
Wie is aansprakelijk bij een verkeersongeval
Wie is aansprakelijk bij een verkeersongeval? Een belangrijke vraag om te stellen en vooral te onderzoeken. Ieder verkeersongeval is anders. Zo kan een verkeersongeval bestaan uit verschillende betrokkenen. Denk hierbij aan voetgangers, fietsers, motorrijders of automobilisten. Het type verkeersdeelnemer bepaalt in welke mate deze wel of niet aansprakelijk is.
Dat klinkt misschien vreemd. Je zou denken dat de verantwoordelijke van het verkeersongeval aansprakelijk is en de schadevergoeding moet betalen. Toch is de wet- en regelgeving anders zodra er een auto en fietser bij betrokken zijn. Daarnaast is ook iedere situatie anders. Zo kan het gaan om een dronken bestuurder of een fietser die niet oplet en op zijn smartphone zit. Het type voertuig en het soort verkeersongeval bepalen de toekenning van de schadevergoeding na aanrijding.
Hoe is de schadevergoeding opgebouwd?
Nadat de bestuurder aansprakelijk is gesteld, heb je recht op een schadevergoeding. Er komen veel schadeposten in aanmerking voor een vergoeding. Denk aan de gemaakte extra kosten en het verlies van inkomen (inkomstenderving). Een vergoeding van de letselschade kan bestaan uit materiële en immateriële schadevergoeding.
Onder materiële schade verstaan we alle gemaakte onkosten en het mogelijke verlies van inkomen. Dit gaat veel verder dan alleen de schade aan je auto. Ook de kosten die je hebt gemaakt om naar je doktersafspraken te komen, omdat je fysiek niet in staat was om te rijden of door rijangst, kun je bijvoorbeeld indienen. Immateriële schade is de mentale en psychische opgelopen schade door het ongeval. Je kan dan in aanmerking komen voor smartengeld. Omdat immateriële schade niet in geld uit te drukken is, is het moeilijk om hier een bedrag aan te koppelen. Bewaar zoveel mogelijk bewijslasten van materiële en immateriële schade om de schadevergoeding te krijgen waar je recht op hebt. Wil je meer weten over de verschillende soorten schade? Lees via deze link alles over schadevergoedingen.
Hoe claim je de schade na een verkeersongeval?
Een schadevergoeding na een verkeersongeval kun je pas claimen na het aansprakelijk stellen van de betrokken partij. Het is belangrijk dat je deze persoon zo snel mogelijk aansprakelijk stelt per aangetekende brief. Volg ons stappenplan voor het claimen van een schadevergoeding na aanrijding. Het is ook mogelijk om je rechtstreeks te melden bij de verzekeraar.
1. Relevant bewijsmateriaal verzamelen
Verzamel relevant bewijsmateriaal vanaf het plaatsvinden van het verkeersongeval. Deze bewijsstukken helpen bij het aansprakelijk stellen van de tegenpartij. Denk hierbij aan:
- Foto's of video's van de plek van het verkeersongeval en de vervoersmiddelen
- Getuigenverklaringen
- Ingevulde schadeformulieren
- Proces-verbaal van de politie
2. Schakel juridische specialisten in
Het claimen van een schadevergoeding na aanrijding en het aansprakelijk stellen na een verkeersongeval zijn specifieke juridische kwesties. De wet- en regelgeving kent verschillende uitzonderingen op de regel. Dit maakt het voor jou als slachtoffer niet makkelijker om te claimen waar je recht op hebt. Je hebt het druk genoeg met je herstel. Laat het uitzoekwerk en papierwerk over aan juridische specialisten. Zij krijgen dagelijks te maken met verschillende verkeersongevallen.
3. Stel de tegenpartij aansprakelijk
Het is dus belangrijk dat je de tegenpartij zo snel mogelijk aansprakelijk stelt. Dit heeft te maken met de verjaringstermijn. Daarnaast heb je nog vers in je geheugen wat er is voorgevallen en wat de extra gemaakte kosten zijn. Stel de tegenpartij aansprakelijk met een aangetekende aansprakelijkheidsbrief.
4. Maak kosten van letselschade inzichtelijk
Maak inzichtelijk welke kosten je maakt na het verkeersongeval. Denk aan de kosten die je al gemaakt hebt, maar ook welke kosten je nog verwacht. Daaronder vallen: schade aan je spullen, medische kosten, reiskosten, verlies van inkomen en smartengeld.
5. Vraag een voorschot aan
Goed werk heeft tijd nodig. Het krijgen van een schadevergoeding na een verkeersongeval kan soms wel jaren duren. Dit kan extra vervelend zijn als de kosten door het ongeval oplopen. Vraag daarom een voorschot op je schadevergoeding aan.
6.Claim je schadevergoeding
De schade is bepaald en de tegenpartij is aansprakelijk gesteld. Dan is het tijd voor de laatste stap: het claimen van je totale schadevergoeding. Doordat de tegenpartij aansprakelijk is gesteld, is deze verplicht om de gemaakte schade aan jou te vergoeden.
Juridische hulp bij een verkeersongeval
Een verkeersongeval kan veel stress met zich meebrengen. Dan is het extra fijn en ook belangrijk dat een ervaren jurist jou helpt. Laat je ontzorgen en focus je op je herstel. Jouw jurist inventariseert en berekent de opgelopen schade. Ook stellen ze vast welke schadeposten voor een vergoeding in aanmerking komen. In de online test kun je inschatten hoeveel schadevergoeding je terugkrijgt.
Veelgestelde vragen
Het Burgerlijk Wetboek houdt een verjaringstermijn van 5 jaar aan. Bij schade door een verkeersongeval met een motorrijtuig geldt een verjaringstermijn van 3 jaar.
Hoe kunnen wij je helpen?
Ben je bij DAS verzekerd?
In dat geval helpen wij je graag verder bij direct letselschade melden voor verzekerden.
Bel ons op telefoonnummer 020 651 8815 of meld je zaak online.
Geen verzekering, toch hulp
- Ontdek online je rechtspositie
- Direct hulp van je eigen letselschadejurist
- Onze hulp is meestal kosteloos
- Gratis advies, bel: 088 3279 817
Heeft deze informatie je geholpen?
We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.